Karafiáty a samet: repríza

Repríza výstavy Karafiáty a samet

Překvapivé podobnosti, paralely i paradoxy převratných událostí Portugalska a Československa. Hranice demokratického kontinentu i hranice epochy – karafiátová a sametová revoluce jako první a poslední z „třetí vlny“ světových revolucí a jejich odraz ve výtvarném umění.

Kurátorský projekt Karafiáty a samet / Umění a revoluce v Portugalsku a Československu kurátorek Adelaide Gingy (Museu de Arte Contemporânea Armando Martins – MACAM, Lisabon) a Sandry Baborovské (GHMP, Praha) představuje první souhrnnou přehlídku portugalského vizuálního umění v Čechách i na Slovensku v historicko-politickém dialogu s československými umělci. Společným východiskem je rok 1968, doba pražského jara v Československu a v Lisabonu jara Marcela Caetana. Tento rok představoval první záchvěv nadějí v konec stávajících nedemokratických režimů. Nadějí, které v Československu zmařila sovětská okupace a v Portugalsku pokračování koloniální války. Roky 1974 a 1989, data pokojných revolucí, poté přinesly oběma státům svobodu. Karafiátová revoluce se odehrála 25. dubna 1974 a sametová revoluce v Československu 17. listopadu 1989.

Reprízu výstavy, která v GHMP proběhla v roce 2019 můžete nyní vidět v portugalském Museu nacional de arte contemporanea v Lisabonu.

Webové stránky výstavy

Pavel Štěcha, 17. listopadu 1989, Praha
Pavel Štěcha, 17. listopadu 1989, Praha
Fernando Calhau, #99, 1974
Fernando Calhau, #99, 1974
António Barros, Revoluce, 1977
António Barros, Revoluce, 1977
Maria Helena Vieira da Silva, Strom svobody, 1974-1975
Maria Helena Vieira da Silva, Strom svobody, 1974-1975
Portugalsko, 14. 12. 1990, Cabo da Roca: Václav Havel na pobřeží Atlantského oceánu. Foto Tomki Němec
Portugalsko, 14. 12. 1990, Cabo da Roca: Václav Havel na pobřeží Atlantského oceánu. Foto Tomki Němec