Edukační listy → Ve věci umění / Matter of art 2020

Jazyk: česky

Edukační oddělení Galerie hlavního města Prahy vytvořilo pro děti a další zájemce sérii výtvarných úkolů inspirovaných vybranými díly moderního a současného umění prezentovanými na výstavě Ve věci umění / Matter of art 2020. Tento edukační materiál měl původně sloužit malým návštěvníkům jako průvodce výstavou. Ta ale musela být na čas uzavřena. Většinu úkolů lze však realizovat doma bez nutnosti přítomnosti na výstavě. Východiskem jsou například díla Adrieny Šimotové, Veroniky Šrek Bromové, Milana Mikuláštíka nebo Alice Nikitinové. Pracovní list je primárně určen pro rodiny s dětmi, hledající inspiraci, jak smysluplně a kreativně trávit čas. Dále pro pedagogy, kteří ho mohou v budoucnu využít během výuky, a také pro dospělé a seniory, kteří v něm mohou najít podnětnou inspiraci pro svou vlastní tvorbu.

O výsledky své práce se s námi můžete podělit na těchto kontaktech edukace@ghmp.cz nebo vzdelavani@ghmp.cz.

Edukační listy → Vybraná díla ze sbírek GHMP III.

Jazyk: česky

Edukační oddělení Galerie hlavního města Prahy vytvořilo pro děti, které nyní tráví delší čas doma, čtveřici výtvarných úkolů inspirovaných vybranými díly ze sbírek GHMP. Jedná se o čtyři kreativní tvořivé činnosti, inspirované díly Dalibora Chatrného, Júliuse Kollera a Stana Filka. Vše je snadno realizovatelné v domácím prostředí s dostupnými výtvarnými materiály a prostředky. Tento edukační materiál je primárně určen pro rodiny s dětmi. Úkoly mohou být inspirací také pro pedagogy a jejich klasickou i distanční formu výuky výtvarné výchovy nejen v současné situaci. Materiál mohou jako podnětný inspirační zdroj využít rovněž dospělí a senioři.

O výsledky své práce se s námi můžete podělit a poslat je mailem na edukace@ghmp.cz

Edukační listy → Vybraná díla ze sbírek GHMP II.

Jazyk: česky

Edukační oddělení Galerie hlavního města Prahy vytvořilo pro děti a další zájemce sérii výtvarných fotografických úkolů inspirovaných vybranými fotografiemi ze sbírek GHMP. Skládá se ze čtyř kreativních tvořivých činností. Východiskem jsou díla Štěpánky Šimlové, Jana Pohribného a Miloty Havránkové. Vše je snadno realizovatelné v domácím prostředí a s dostupnými technologiemi. Tento edukační materiál je primárně určen pro rodiny s dětmi hledající inspiraci, jak smysluplně a kreativně trávit čas.  Dále pro pedagogy, kteří ho mohou využít během výuky. A také pro dospělé a seniory, kteří v něm mohou najít podnětnou inspiraci pro svou vlastní tvorbu.

O výsledky své práce se s námi můžete podělit na těchto kontaktech: edukace@ghmp.cz nebo vzdelavani@ghmp.cz.

SOCHY, OBJEKTY A INSTALACE: MARIÁNSKÉ NÁMĚSTÍ A OKOLÍ Doprovodné edukační listy k procházce po Mariánském náměstí a jeho okolí

Jazyk: česky

Edukační oddělení Galerie hlavního města Prahy vytvořilo zábavné edukační listy s názvem SOCHY, OBJEKTY A INSTALACE: MARIÁNSKÉ NÁMĚSTÍ A OKOLÍ, zaměřené na veřejný prostor Mariánského náměstí a jeho blízkého okolí – orientované na sochy, objekty a instalace. Tyto edukační listy jsou primárně určeny rodinám s dětmi a školním skupinám, ale jsou vhodné i pro všechny ostatní věkové kategorie a cílové skupiny.

Edukační listy → Krátký animovaný film

Jazyk: česky

Výtvarný úkol pro děti na téma KRÁTKÝ ANIMOVANÝ FILM

Edukační oddělení GHMP ve spolupráci s Aeroškolou uskutečnilo v rámci workshopu pro rodiny s dětmi animační dílnu, během které vzniklo několik animovaných klipů technikou ploškové animace, materiálové animace a jejich kombinací. Tato animační dílna tematicky navazovala mimo jiné na motivy metamorfózy, mutace nebo propojení lidského těla s moderními technologiemi. K tvorbě byly využity nejrůznější materiály, technické součástky i další nalezené a nepotřebné předměty.

Inspirujte se tímto videem  z workshopu, připravte si doma vlastní experimentální prostor a za pomoci krátkých instruktážních videí od Aeroškoly si můžete animovaný film vytvořit i Vy. Workshop se konal v Edukačním centru GHMP v Colloredo-Mansfeldském paláci v roce 2016 pod vedením Františka Topinky, lektora Aeroškoly

Edukační listy → František Bílek – písmo, kresby a sochy

Jazyk: česky

Edukační oddělení GHMP vytvořilo pro děti, které nyní tráví delší čas doma, zábavný výtvarný úkol inspirovaný tvorbou Františka Bílka. Skládá se z 6 kreativních tvořivých činností. Východiskem byly edukační listy z Bílkova domu v Chýnově. Vše je snadno realizovatelné v domácím prostředí s dostupnými výtvarnými materiály a prostředky. Úkoly mohou být inspirací také pro pedagogy a jejich distanční formu výuky výtvarné výchovy v současné situaci.

Edukační listy → Fiktivní město

Jazyk: česky

Inspirujte se videem z projektu You Are Welcome a vytvořte si doma vlastní experimentální, fiktivní a futuristické město.

Edukační oddělení GHMP ve spolupráci s Institutem pro regionální rozvoj, interkulturním festivalem RefuFest a s nevládní organizací Youth Included zrealizovalo v rámci projektu You Are Welcome mezinárodní workshop na téma City for All of Us. Hlavním cílem byla koncepce a realizace kolektivního modelu města, kam každý umístil svojí vytvořenou budovu, sochu, objekt nebo instalaci a zahraniční návštěvníci z mnoha zemí tak symbolicky navrhli společné místo pro život – město plné energie, kreativity, umění a informací… Workshop se konal v Edukačním centru GHMP v Colloredo-Mansfeldském paláci. K tvorbě byly využity nejrůznější krabice a krabičky, technické součástky a další nalezené a nepotřebné předměty. Podobné město nebo alespoň návrh na nějakou vlastní budovu si můžete vytvořit doma i Vy.

Edukační listy → Parafráze obrazu Bedřich Dlouhého ze sbírek GHMP

Zadání úkolu ke stažení zde
Obrázky k vytištění ke stažení zde

Jazyk: česky

Edukační oddělení Galerie hlavního města Prahy vytvořilo pro děti, které nyní tráví delší čas doma, zábavný výtvarný úkol inspirovaný obrazem Revival od malíře Bedřicha Dlouhého. Východiskem byly realizované workshopy během výstavy jeho tvorby v Městské knihovně, která musela být předčasně ukončena. Jde nejen o připomínku této výstavy, ale i konkrétního podnětného díla ze sbírek sbírek GHMP. Úkol může být inspirací také pro pedagogy a jejich distanční formu výuky výtvarné výchovy v současné  situaci. Součástí textu jsou kromě úkolů i ukázky výtvorů od dětí, žáků a studentů.

Metodický materiál → Práce s návštěvníky se specifickými potřebami v muzeích umění

Nakladatel: Rada galerií České republiky
Rok vydání: 2016
Počet stran: 137
Jazyk: česky
Autoři textů: PhDr. Alexandra Brabcová, Mgr. Jiřina Bělohradská, Mgr. Lucie Haškovcová, MgA. Lucie Kabrlová, PhDr. Olga Kubelková, Mgr. Karin Militká, Mgr. Marcela Pelikánová
Grafická úprava: Mgr. Karin Militká
Fotografie: Galerie hlavního města Prahy, Galerie moderního umění v Roudnici nad Labem, Galerie výtvarného umění v Ostravě, Severočeská galerie výtvarného umění v Litoměřicích, Galerie Středočeského kraje

Tato publikace vznikla jako součást projektu Práce s návštěvníky se specifickými potřebami v muzeích umění, podpořeného v rámci dotačního řízení grantem MK ČR v kategorii Vytvoření zásad prezentace a popularizace movitého kulturního dědictví v galeriích. Brožura mapuje výsledek týmové práce pracovní skupiny Komory edukačních pracovníků Rady galerií ČR, do které byly zapojeny edukátorky z těchto galerií: Galerie hlavního města Prahy, Galerie moderního umění v Roudnici nad Labem, Galerie výtvarného umění v Ostravě, Severočeská galerie výtvarného umění v Litoměřicích, Galerie Středočeského kraje. Skupinu vedla PhDr. Alexandra Brabcová. Cílem bylo podrobně zpracovat v jednotném modelu jednotlivé kazuistiky jako příklady dobré praxe, zpracovat typologii těchto skupin jako východisko pro jednotný způsob komunikace o této problematice a dále jako podklad pro další systematickou práci, uskutečnit dotazníkové šetření v rámci členských galerií RG ČR v oblasti práce s návštěvníky se specifickými potřebami v muzeích umění a vyhodnotit jej. Tento dotazník navázal na dvě předchozí dotazníková šetření, uskutečněná v předchozích letech a spolu s nimi poskytuje ucelený přehled o rozsahu a kvalitě edukační činnosti v muzeích umění a podmínkách dalšího rozvoje. Tyto činnosti byly doplněny o pracovní překlad stěžejní části z brožury Smithsonian Guidelines for Accessible Exhibition Design 1, která vhodně doplňuje již existující standardy a doporučení ICOM. V tomto smyslu je možno odkázat na rozsáhlý program, který probíhal ve Velké Británii v letech 1998–2003. Kromě dotazníkového šetření v jednotlivých členských galeriích KEP pak edukátorky zapojené do pracovní skupiny vytvořily samostatné kapitoly, kde představily konkrétní aktivity, činnosti a projekty pro znevýhodněné a handicapované návštěvníky v jednotlivých zapojených galeriích. Tyto kapitoly jsou doplněny i o fotografie z těchto specializovaných edukačních aktivit. Tato publikace může sloužit jako metodická příručka nebo inspirace a zdroj podnětů nejen pro galerijní edukátory, ale i případně pro pedagogy nebo lektory v rámci volnočasových aktivit.

Metodický materiál → Ahoj socho

Doporučený věk účastníků
3.–7. třída ZŠ a odpovídající ročníky nižších gymnázií

Časová dotace
3,5–4 hodiny vcelku (formát projektového dne)
nebo 2 × 90 minut (dvě klasické dvouhodinovky)

příloha k aktivitě č. 1 
příloha k aktivitě č. 2

Nakladatel: GHMP
Rok vydání: 2019
Jazyk: česky

Milí pedagogové,
v Galerii hlavního města Prahy jsme pro vás připravili detailně popsaný a s dětmi prověřený návrh projektového dne (případně několika samostatných hodin), který je zaměřen na téma umění ve veřejném prostoru. Program otevírá řadu témat obsažených v oblasti Umění a kultura, na něž lze navazovat v dalších předmětech. Díky tomu může vzniknout hlubší povědomí dětí o tom, jaký význam má veřejný prostor pro demokratickou a občanskou společnost, jaký význam má pečovat o společnou paměť a připomínat si historické události a zajímavé osobnosti ve veřejném prostoru. Návrh programu a zpracování tématu umění ve veřejném prostoru vychází z knihy Ahoj socho, jež od svého vydání zaujala stovky rodičů a dětí a kterou začali využívat také pedagogové, kteří se s námi dělí o své zkušenosti. Právě jejich zájem nás vedl k přípravě tohoto návrhu programu a jeho odzkoušení s několika školními skupinami.

Michaela Matysová a Lucie Štůlová Vobořilová, autorky knihy Ahoj socho