Sochař a architekt. Korespondence Františka Bílka s Josefem Fantou.

knihkupectví v GHMP Zvon
knihkupectví v GHMP Knihovna

eshop

Cena: 790 Kč

Po předložení vstupenky 10 % sleva
GHMP Member 20 % sleva
GHMP Member Plus 20 % sleva
GHMP Patron 30 % sleva

Nakladatel: GHMP
Rok vydání: 2023
Počet stran: 368
Rozměr: 210 × 279 mm
Jazyk: česky, anglicky
ISBN: 978-80-7010-182-7

Editor: Martin Krummholz
Text: Martin Krummholz
Fotografie: Archiv architektury Národního technického muzea, Archiv GHMP, Archiv Národní galerie Praha, Josef Jindřich Šechtl, Literární archiv Památníku národního písemnictví, Státní okresní archiv Nymburk – Archiv města Poděbrady, Uměleckoprůmyslové museum v Praze, Tomáš Souček
Překlad do angličtiny: David Vichnar
Redakce českých textů: Eva Hrubá
Redakce anglických textů: Jeffrey A. Howe
Grafické řešení: Anymade studio
Produkce: Anna Kulíčková
Tisk: tiskárna H.R.G.

Název publikace Sochař a architekt. Korespondence Františka Bílka s Josefem Fantou parafrázuje titul vydaný roku 1948, uveřejňující tehdy korespondenci Bílka s básníkem Juliem Zeyerem. Právě prostřednictvím Zeyera a Zdenky Braunerové se mladý Bílek seznámil též s architektem Josefem Fantou (1856–1954).

Povaha jejich epizodického (a příznačně ambivalentního) přátelství a jeho význam pro Bílkovu tvorbu dosud nebyly předmětem badatelského zájmu. Jejich vzájemná korespondence obsahuje množství neznámých informací týkajících se především sochařova raného tvůrčího období a ozřejmuje okolnosti některých jeho důležitých zakázek. Komentovaná edice dopisů obou umělců je uvedena souborem několika vybraných, dosud rovněž nepublikovaných písemností přibližujících Bílkovy nesnadné začátky včetně jeho vlastního popisu pověstné osudové konfrontace s Josefem Václavem Myslbekem v září 1892. S cílem zpřístupnit Bílkovu pozoruhodnou osobnost a jeho dílo i zahraničním badatelům je celá publikace dvojjazyčná; do angličtiny tak byly přeloženy i transkribované dopisy.

Edice dosud nepublikované vzájemné korespondence sochaře Františka Bílka (1872−1941) a architekta Josefa Fanty (1856−1954) obsahuje množství neznámých informací o Bílkově raném tvůrčím období a některých jeho důležitých zakázkách. Fanta sice patřil k blízkým přátelům Julia Zeyera, jeho vztah s Bílkem byl nicméně příznačně komplikovaný a kontroverzní. Komentovaná a kontextualizovaná edice dopisů obou umělců je doplněna úvodní studií a několika dalšími – zde nově publikovanými – písemnostmi ozřejmujícími nesnadné Bílkovy počátky včetně osudového střetu s Myslbekem v září 1892.

WAS IST KUNST? Dragoljub Raša Todosijević

knihkupectví v GHMP Zvon
knihkupectví v GHMP Dům fotografie

eshop

Cena: 440 Kč

Po předložení vstupenky 10 % sleva
GHMP Member 20 % sleva
GHMP Member Plus 20 % sleva
GHMP Patron 30 % sleva

Nakladatel: GHMP
Rok vydání: 2023
Počet stran: 72
Rozměr: 210 × 310 mm
Jazyk: česky, anglicky
ISBN: 978-80-7010-192-6

Editoři: Jakub Král, Matěj Smrkovský
Text: Jakub Král
Fotografie: Adriana Vančová
Překlad do angličtiny: Tomáš Míka, Bernadette Higgins
Redakce českých textů: Ondřej Krochmalný
Grafické řešení: Studio Zdaar (David Šrot a Kryštof Novák)
Produkce: Katarína Valentová
Tisk: Indigoprint

Katalog navazuje na výstavu Raši Todosijeviće v nejširší možné míře jejího zpřítomnění a zároveň respektování povahy autorova díla. Stejně jako je jeho dílo velmi široké co do užitých témat a příslušejících médií, také kniha je odrazem autorských strategií akcentovaných ve výstavě. Ani výstava samotná totiž nebyla retrospektivní přehlídkou, ale daleko spíše aktualizací a zhmotněním témat, kterými se autor od konce šedesátých let až do současnosti zabýval. Rytmus jak výstavy, tak katalogu nepodléhá podléhat přísné logice datací a vročení, ale daleko spíše představuje druhotné autorské a kurátorské vyprávění o díle a umění, na jejichž podstatu se Todosijević sám sebe už více než půlstoletí neustále doslovně táže.

Raša Todosijević (* 1945) je Srbský umělec patřící do první generace neoavantgardních autorů tzv. nové umělecké praxe, která se začala rozvíjet v poměrně liberálním prostředí bývalé Jugoslávie na počátku sedmdesátých let 20. století. Společně s Marinou Abramović, celosvětově respektovanou umělkyní vycházející stejně jako Todosijević z bělehradské umělecké scény druhé poloviny dvacátého století, patří k nejvýraznějším umělcům bývalé Jugoslávie a dnešního Srbska.

Jitka Svobodová: Za hranou viděného

knihkupectví v GHMP Dům fotografie
knihkupectví v GHMP Knihovna

eshop

Cena: 470 Kč

Po předložení vstupenky 10 % sleva
GHMP Member 20 % sleva
GHMP Member Plus 20 % sleva
GHMP Patron 30 % sleva

Nakladatel: GHMP
Rok vydání: 2023
Počet stran: 156
Rozměr: 210 × 279 mm
Jazyk: česky, anglicky
ISBN: 978-80-7010-191-9

Editorka: Helena Musilová
Texty: Helena Musilová, Martin Nitsche a Josefína Formanová, Josef Pleskot
Fotografie: Matěj Bárta, Kateřina Fialová, Michal Hančovský, Hana Špačková, archiv Jitky Svobodové
Překlad: Jean‑Gaspard Páleníček
Redakce textů: Ondřej Krochmalný
Grafické řešení: Matěj Bárta
Produkce: Anna Kulíčková
Tisk: tiskárna H.R.G.

Galerie hlavního města Prahy připravila dlouho očekávanou retrospektivní výstavu Jitky Svobodové, malířky, autorky kreseb a prostorových objektů, která patří mezi nejautentičtější výtvarnice domácího i světového umění. Od poloviny šedesátých let, kdy vstoupila na výtvarnou scénu, se systematicky věnuje prozkoumávání viděné reality, kterou jedinečným – a pro diváka často zneklidňujícím – způsobem převádí v osobitá umělecká díla. Jitka Svobodová začínala jako malířka abstrahujících krajin a přírodních živlů. V první polovině sedmdesátých let se rozhodla opustit malbu a věnovat se kresbě; skrze toto médium v plošných i prostorových realizacích zobrazovala jak předměty každodenního života, konstrukce a různé typy vazeb, tak jevy jako kouř či pohyb mořské hladiny. Ve své celoživotní tvorbě se dotkla základních otázek souvisejících jak se samotným tvořením, tak s procesem poznání.

Výstava a katalog (průvodce výstavou) představují její tvorbu od dob studií na Akademii výtvarného umění, které ukončila v roce 1967, až po práce z roku 2023. Architektem výstavy byl Josef Pleskot, katalog je postaven na fotografiích z instalace, která ukazuje pozoruhodný dialog mezi oběma osobnostmi. Josef Pleskot je také autorem textu, ve kterém naznačuje svůj tvůrčí přístup.

V katalogu je také, kromě textů kurátorky Heleny Musilové, původní esej filosofa Martina Nitscheho a filosofky Josefíny Formanové s názvem Zpola zavátá okna fenomenality: Jitka Svobodová jako filosofka, ve které nahlížejí na dílo Svobodové z hledisek myšlení, pohledu a prožívané skutečnosti.

Jitka Svobodová vystudovala Akademii výtvarných umění v Praze (1961–1967 ateliér monumentální malby, 1973–1976 ateliér restaurování). Pracovala jako restaurátorka a výtvarnice ve svobodném povolání, po sametové revoluci byla v roce 1991 jmenována profesorkou na AVU a do roku 2012 zde vedla ateliér – školu kresby. Připravila řadu samostatných výstav v Česku i v zahraničí a zúčastnila se mnoha výstav kolektivních, její práce jsou zastoupeny ve významných veřejných i soukromých sbírkách.

Margita Titlová: Purpurová vertikála

knihkupectví v GHMP Zvon

Cena: 2 950 Kč

Nakladatel: Aparat. ve spolupráci s Galerií hlavního města Prahy a Etcetera Art
Rok vydání: 2023
Počet svazků: 3
Jazyk: česky, anglicky
ISBN: 978-80-7010-187-2, 978-80-908472-2-4

Editor: Miroslav Jiřele
Úvodní text: Magdalena Juříková
Doplňkové texty a rozhovory: Barbara Benish, Vlasta Čiháková-Noshiro, Václav Erben, Vladimír Hanák, Věra Jirousová, Marie Klimešová, Jana Machalická, Jiří Machalický, Elissa Lin Meyers, Pavlína Morganová, Andrew Nairne, Hana Rousová, František Šmejkal, Jiří Valoch, Josef Vomáčka
Fotografie: Vladimír Kiva Novotný, Fabiana Hrubiš Mertová, Oto Palán
Dobové a doplňkové fotografie: Kurt Gebauer, Hana Hamplová, Bohdan Holomíček, Radek Koděra, Petr Kuklík, Vladimír Merta, Oto Palán, Miroslav Vránek, archiv autorky
Redakce textů: Kateřina Danielová
Překlady: Zdeněk Havlíček
Grafická úprava: Tomáš Vrba, Aparat.
Tisk: tiskárna Helbich, a. s.
Vydání: 1.
Náklad 300 ks

 

Pražská Pallas a Moravská Hellas 1902: Auguste Rodin v Praze a na Moravě

knihkupectví v GHMP Zvon
knihkupectví v GHMP Dům fotografie
knihkupectví v GHMP Knihovna

eshop

Cena: 549 Kč

Nakladatel: Galerie a nakladatelství Stará pošta
Rok vydání: 2023
Počet stran: 223
Rozměr: 185 × 245 mm
Jazyk: česky
ISBN: 978-80-908084-3-0, 978-80-7485-268-8

Editorka: Helena Musilová
Texty: Hana Dvořáková, Magdalena Juříková, Helena Musilová, Vít Vlnas
Fotografie: Rudolf Bruner-Dvořák, Oto Palán, Hana Hamplová, Archiv hlavního města Prahy, Galerie KODL, Národní galerie v Praze, Moravské zemské muzeum v Brně, Galerie hlavního města Prahy, Středočeské muzeum v Roztokách u Prahy, Galerie výtvarného umění v Hodoníně, Sbírka Scheufler, Miroslav Potyka, Hana Dvořáková, Josef Fantura–GVU Hodonín
Odpovědná redaktorka: Kateřina Mikšová
Překlad anglického summary: Štěpán Kaňa
Podklady pro mapy: Ivo Habán
Grafická úprava: Jiří Mičkal
Tisk: tiskárna Helbich, a. s.

V roce 1902 navštívil Prahu a Moravu francouzský sochař Auguste Rodin. Tato cesta, spojená s jeho tehdy největší zahraniční výstavou, byla důležitá nejen pro sochaře samotného, ale zanechala nesmazatelné stopy i v místě návštěvy. Byla významná jak pro tehdejší generaci malířů a zejména sochařů, kterým pomohla ujasnit cestu k modernímu výtvarnému směřování, ale také předznamenala budoucí orientaci výtvarné scény k francouzskému umění. Na druhou stranu, z toho, co tehdejší umělecká a společenská elita považovala za důležité této významné návštěvě ukázat, můžeme dovodit i podstatné informace o prioritách a charakteru té doby.

Výstavní a publikační projekt, autorsky připravený ve spolupráci Galerie hlavního města Prahy, Etnografického ústavu Moravského zemského muzea v Brně a Galerie výtvarného umění v Hodoníně, se bude poprvé systematicky věnovat „doprovodnému programu“, který byl Rodinovi připraven. Na základě nového studia archivních pramenů, tj. časopisů, korespondence, osobních archivů aj. se bude snažit zmapovat důvody, proč – a to je jedno z hlavních témat publikace – přijel Auguste Rodin na Moravské Slovácko, kde navštívil Výstavu slovenských a moravských výtvarných umělců v Hodoníně a kde u příležitosti jeho návštěvy proběhla téměř celoslovácká slavnost („U obcí, jimiž jsme projeli, čekala představenstva obcí, školní mládež, vyparáděné děvčice a snad i celá dědina.“ Lidové noviny, 3. června 1902) Celá „slavnost“ byla uměle připraveným, objednaným počinem, nevážícím se na žádné konkrétní události v životě venkova, jako jsou hody či jiné církevní svátky.

Ivan Meštrović (1883–1962). Sochař a světoobčan

knihkupectví v GHMP Zvon
knihkupectví v GHMP Dům fotografie
knihkupectví v GHMP Knihovna

eshop

Cena: 970 Kč

Po předložení vstupenky 10 % sleva
GHMP Member 20 % sleva
GHMP Member Plus 20 % sleva
GHMP Patron 30 % sleva

Nakladatel: GHMP
Rok vydání: 2022
Počet stran: 264
Rozměr: 195 × 285 mm
Jazyk: česky, anglicky
ISBN: 978-80-7010-184-1

Editoři: Sandra Baborovská, Ondřej Vojtěchovský, Barbara Vujanović
Texty: Sandra Baborovská, Aude Chevalier, Irena Kraševac, Hana Larvová, Marijan Lipovac,
Alena Pomajzlová, Dalibor Prančević, Ondřej Vojtěchovský, Barbara Vujanović, Petr Wittlich
Resumé: Barbara Vujanović
Životopisná data: Barbara Vujanović, Ondřej Vojtěchovský
Fotografie: Anderson – Fototeka Galerije Meštrović; Barbara Šarić – Fototeka
Galerije Meštrović; Boris Cvjetanović – Fototeka Galerije Meštrović; Carl Thiefs – Fototeka Galerije Meštrović; Česká pošta, s.p.; ČTK; Eugène Druet – Fototeka Galerije Meštrović; Fine Art Archives of the Croatian Academy of Sciences and Arts; Firšt – Fototeka Galerije Meštrović; Foto Tonka – Fototeka Atelijera Meštrović; Hervé Lewandowski – Musée Rodin, Paris; Christian Baraja – Musée Rodin, Paris; Institut za povijest umjetnosti; Jerome Manoukian – Agence Photographique du Musée Rodin; Josef Sudek; Moravská zemská knihovna v Brně; Moritz Nahr – Fototeka Galerije Meštrović; Museums and Galleries of Konavale; Muzej grada Beograda; Muzeji Ivana Meštrovića; Národní archiv; Národní galerie Praha; Národní knihovna České republiky – Slovanská knihovna; Svetozar Prodanović – Fototeka Atelijera Meštrović; Österreichische Nationalbibliothek, Wien; The Cleveland Museum of Art; Uměleckoprůmyslové museum v Praze; Valentino Bilić Prcić – Fototeka Galerije Meštrović; Victoria & Albert Museum, London; Vlado Bohdan – Ústav dějin umění AV ČR v. v. i.; Zoran Alajbeg – Fototeka Galerije Meštrović
Překlad z chorvatštiny a angličtiny: Lucie Vidmar, Branislava Kuburović
Překlad do angličtiny: Lucie Vidmar, Branislava Kuburović
Překlad z francouzštiny: Michala Marková
Redakce českých textů: Lucie Vidmar
Redakce anglických textů: Jodie Hruby
Grafické řešení: Robert V. Novák
Technická spolupráce: Karolína Matušková, Ondřej Krochmalný, Darko Trempetić, Tanja Budimir Bekan
Předtisková příprava: Tomáš Brichcín
Produkce: Anna Kulíčková
Tisk: tiskárna H.R.G.
Náklad: 700 kusů

Monografie, do které přispělo deset domácích i zahraničních autorů, odborníků v oblastech dějin umění a historie, se zabývá různými aspekty uměleckého i politického života chorvatského sochaře Ivana Meštroviće (1883–1962). Věnuje se kontextu vývoje sochařství v době Meštrovićova
uměleckého zrání, zejména během jeho vídeňských studí a působení v Paříži pod vlivem Augusta Rodina. Pozornost také zaměřuje na politický rámec Meštrovićova díla, které formovalo vizuální formu nacionální a státní ideologie někdejší Jugoslávie. Objevné poznatky přinášejí kapitoly
o Meštrovićových vazbách na české prostředí a o české reflexi Meštrovićova díla. Autoři shodně poukazují na Meštrovićovo úsilí vyjadřovat se skrze parciální národní či náboženské motivy k obecně lidským tématům a univerzálním humanistickým hodnotám. Zároveň představují Meštroviće jako mezinárodně vysoce úspěšného umělce bořícího bariéry mezi údajnými centry a periferiemi světového umění. Kniha je dosud nejrozsáhlejší odbornou publikací věnovanou tomuto významnému sochaři v českém jazyce. Přináší řadu dosud nepublikovaných zobrazení, zejména pak snímky Meštrovićových soch od českého fotografa Josefa Sudka. Všechny texty jsou paralelně v češtině a angličtině. Součástí knihy je taktéž životopisná chronologie, reprinty textů o Meštrovićovi od předních českých výtvarných kritiků první poloviny 20. století a výběrová bibliografie zaměřená na českou produkci o Meštrovićovi. Kniha vychází u příležitosti stejnojmenné výstavy uspořádané v Galerii hlavního města Prahy ve spolupráci s Muzei Ivana Meštroviće ve Splitu a Záhřebu.

František Bílek (1872–1941)

GHMP Bílkova vila
knihkupectví v GHMP Zvon
knihkupectví v GHMP Dům fotografie
knihkupectví v GHMP Knihovna

eshop

Cena: 1 450 Kč

Po předložení vstupenky 10 % sleva
GHMP Member 20 % sleva
GHMP Member Plus 20 % sleva
GHMP Patron 30 % sleva

Nakladatel: GHMP
Rok vydání: 2021
Počet stran: 462
Rozměr: 297 × 230 mm
Jazyk: česky
ISBN: 978-80-7010-170-4
Editorka: Hana Larvová
Texty: Aleš Filip, Xavier Galmiche, Martin Jindra, Dagmar Koudelková, Milan Kreuzzieger, Hana Larvová, Jaroslav Med, Dana Mikulejská, Marcela Mrázová, Roman Musil, Jan Rous, Milouš Růžička, Otto M. Urban, Josef Vojvodík, Jindřich Vybíral, Petr Wittlich
Bibliografie, seznam výstav a soupis děl: Polana Bregantová, Marie Halířová, Dagmar Koudelková, Milan Kreuzzieger, Pavel Myslín, Hana Larvová, Veronika Rubášová (Archiv výtvarného umění, z.s.)
Fotografie: Irena Armutidisová, Jaroslav Bárta, Matěj Bárta, Dana Cabanová, Jan Diviš, Hana Hamplová, Václav Jirásek, Aleš Jungmann, Bedřich Kolář, Michaela Kvítková, Blanka Lamrová, Oto Palán, Prokop Paul, Jan Pospíšil, Milan Posselt, Bohuslav Sýkora, Miloslav Šebek, Gabriel Urbánek, Antonín Vodák, archiv Galerie hlavního města Prahy, archiv Krajské galerie výtvarného umění ve Zlíně, fotoarchiv Středočeského muzea v Roztokách u Prahy, sbírky Židovského muzea v Praze, soukromý archiv
Uspořádání a redakce katalogu: Hana Larvová
Jazyková redakce: Dana Mikulejská
Překlad z francouzštiny: Monika Mračková
Korektury: Alena Benešová
Grafická úprava: Michal Slejška
Úprava fotografií: FPS REPRO, spol. s r.o.
Produkce: Veronika Benešová Hudečková, Anna Kulíčková

2. rozšířené vydání

Galerie hlavního města Prahy uvádí na knižní trh dlouho očekávanou reedici zásadního sborníku František Bílek (1872–1941), který doprovázel velkou retrospektivu sochaře v Jízdárně Pražského hradu v roce 2000. Aktualizovaná a doplněná publikace poskytuje prostřednictvím odborných studií, soupisů a rozsáhlé biografie od předních historiků umění a teoretiků dosud nejucelenější pohled na život a dílo tohoto mimořádného umělce secesního symbolismu a mystika, který ve své tvorbě obsáhl široké spektrum výtvarných forem od sochařství, architektury přes kresbu, grafiku až po umělecké řemeslo. Výpravný sborník s rozsáhlou obrazovou přílohou vychází za podpory MK ČR.

Heroin Crystal. Generace devadesátých let v GHMP

knihkupectví v GHMP Zvon

eshop

Cena: 1 380 Kč

Po předložení vstupenky 10 % sleva
GHMP Member 20 % sleva
GHMP Member Plus 20 % sleva
GHMP Patron 30 % sleva

Nakladatel: GHMP
Rok vydání: 2022
Počet stran: 388
Rozměr: 270 × 210 mm
Jazyk: česky, anglicky
ISBN: 978-80-7010-180-3
Editorka: Olga Malá
Texty: Olga Malá, Michal Koleček, Jakub Král, Terezie Nekvindová, Miroslav Petříček
Bibliografie: Veronika Rubášová, Jiří Hůla / Archiv výtvarného umění
Překlad: Milan Jára, Tomáš Míka, Vladimíra Šefranka
Redakce textů: Alena Benešová, Ondřej Krochmalný, Vladimíra Šefranka
Obrazová redaktorka: Dana Haltufová
Fotografie: Tomáš Souček, archivy vystavujicích umělců, archiv GHMP, archiv AVU
Grafická úprava: Anymade Studio (Petr Cabalka, Filip Nerad)
Produkce: Blanka Nezbeda Rosecká

Katalog Heroin Crystal. Generace devadesátých let v GHMP vychází ke stejnojmenné výstavě konané v Domě U Kamenného zvonu od 14. dubna do 28. srpna 2022.

Kniha představuje klíčové práce patnácti protagonistů generace „zlatých devadesátých“ (K. Kintera, M. Pěchouček, V. Bromová, M. Othová, J. Černický, F. Díaz, M. Dopitová…). Jde o umělce, kteří vystavovali v Galerii hlavního města Prahy na samém počátku své umělecké dráhy, a stalo se až jakýmsi nepsaným pravidlem, že dosáhli výrazných úspěchů na domácí i zahraniční umělecké scéně. Aktivity Galerie spjaté s umělci této generace v hektických letech 1994–2002 autorsky a kurátorsky připravovala dvojice mladých historiků umění Olga Malá a Karel Srp. Kniha zahrnuje obsáhlou obrazovou část doprovázenou texty Michala Kolečka, Terezie Nekvindové, Jakuba Krále, Miroslava Petříčka a Olgy Malé. Samostatná závěrečná kapitola je věnována Archivu, který se v chronologickém sledu zabývá jednotlivými dvaceti dvěma výstavami a poskytuje vizuály dokumentárních materiálů jako jsou pozvánky, katalogy a fotografie z výstav a vernisáží i reakcí tisku.

Název výstavy Heroin Crystal inspirovala stejnojmenná instalace a fotografie Jiřího Černického z roku 1999, která je charakteristická působivou vizualitou se zneklidňujícím podtextem typickým pro devadesátá léta obecně.

Věštění z noční oblohy částečně zakryté mraky. Role fotografie v postmediální době

knihkupectví v GHMP Zvon
knihkupectví v GHMP Dům fotografie
knihkupectví v GHMP Knihovna

eshop

Cena: 599 Kč

Po předložení vstupenky 10 % sleva
GHMP Member 20 % sleva
GHMP Member Plus 20 % sleva
GHMP Patron 30 % sleva

Nakladatel: GHMP
Rok vydání: 2022
Počet stran: 212
Rozměr: 170 × 240 mm
Jazyk: česky, anglicky
ISBN: 978-80-7010-181-0
Editorka: Jitka Hlaváčková
Texty: Palo Fabuš, Jitka Hlaváčková, Andrea Průchová Hrůzová, Hana Janečková, Václav Janoščík, František Kalivoda, Jen Kratochvil, Vojtěch Märc, Lucia Gregorová Stach, Barbora Trnková, Pavel Vančát, Filip Vančo
Překlad z českého jazyka: Adrian Dean, Jan Morávek
Překlad z anglického jazyka: Martin Micka
Redakce textů: Tatjana Štemberová
Fotografie: Larry Achiampong & David Blandy; Hynek Alt, Ruth Beale Studio; Ivars Gravlejs, Tomáš Hliva, Jana Ilková, Nikol Czuczorová, Richard Janeček, Andrej Kiripolský, Alena Kotzmannová, Markéta Magidová, Markéta Othová, Martin Polák, Lucie Rosenfeldová, Erica Scourti Studio; Matěj Smetana, Jonáš Strouhal, Petr Svárovský, Ezra Šimek, Jiří Thýn, Leevi Toija, Aleksandra Vajd, Max Vajt
Grafická úprava: Martin Odehnal
Produkce: Katarína Valentová

Vydání publikace bylo podpořeno grantem uděleným Státním fondem kultury MK ČR.

 

Katalog Věštění z noční oblohy částečně zakryté mraky. Role fotografie v postmediální době vychází ke stejnojmenné výstavě konané v Domě fotografie od 24. května do 18. září 2022.

Publikace zkoumá současné formy vizuality v umění vycházejícím z média fotografie. Představuje spektrum myšlenkových i uměleckých přístupů více než tří desítek teoretiků i umělců z Čech, Slovenska, Velké Británie, Řecka a dalších zemí. Základní půdorys knihy tvoří příspěvky dvanácti spoluautorů, kteří odpověděli na kurátorskou anketu na téma „postmediální fotografie“. Jejich příspěvky ukazují, jak se vizuální umění vyrovnává se zrychlujícím se prolínáním fyzického a digitálního světa a jejich propojováním s globálními sítěmi a procesy. Tento proces výrazně mění způsoby tvorby obrazů, jejich výsledné podoby i způsoby jejich uchovávání a manipulace s nimi. Technologie vybavené umělou inteligencí za nás vylepšují, svévolně mění, a dokonce samy tvoří obrazy zdánlivé reality, ze statických obrazů dělají pohyblivé, animují a s pomocí 3D tisku vyrábějí realitu samotnou. Na základě psychologicko-sociálních analýz a algoritmů efektivně třídí informace a tvoří individuální reality na míru každému uživateli. Čím dál více se tak stávají soběstačným uměleckým médiem. Publikace není výsledkem vzájemné spolupráce, ale částečně nahodilou strukturou, která do jisté míry přejímá principy postdigitální reality. Na nespojitém vzorku uměleckých přístupů řeší otázky spojené s rolí fotografie ve zrychlujícím se procesu fragmentace, multiplicity a manipulovatelnosti vizuálních médií i vliv tohoto procesu na „uměleckou fotografii”. Zabývá se otázkou vztahu digitálního archivu, emocionální paměti umění i sociální rolí umění v systému, jenž se díky své bezhraničnosti vymyká jakékoliv kontrole. Fragmentárnost, která uveřejněné sondy charakterizuje, se zdá být určujícím znakem současného vnímání. Spektrum odpovědí vytváří plastickou mozaiku, jejíž jednotlivé díly pojmenovávají různé aspekty postmediálních přístupů, zatímco fotografie sama se nenápadně rozpouští v nespočetných formátech a nekonečné rozpínavosti digitálního prostoru. Zkoumání tohoto vesmíru prostřednictvím lidských smyslů a emocí se podobá věštění z noční oblohy z velké části zakryté mraky. A tak jako dříve reprezentovala nadpozemskou dimenzi, respektive nekonečnost prostoru a času především noční obloha, dnes se tato očekávání upínají podobným způsobem k digitálním sítím. Je tak stále přirozenější obracet se k virtualitě s pohledem tázajícím se na to, co nám sděluje nejen o nás v přítomnosti, ale i o naší budoucnosti.

Suška – Kameny / Škoda – Objekty

knihkupectví v GHMP Zvon
knihkupectví v GHMP Dům fotografie
knihkupectví v GHMP Knihovna

eshop

Cena: 410 Kč

Po předložení vstupenky 10 % sleva
GHMP Member 20 % sleva
GHMP Member Plus 20 % sleva
GHMP Patron 30 % sleva

Nakladatel: GHMP

Rok vydání: 2022
Počet stran: 100
Rozměr: 170 × 260 mm
Jazyk: česky, anglicky
ISBN: 978-80-7010-183-4
Kurátorka výstavy: Magdalena Juříková
Texty: Magdalena Juříková, Michal Škoda, Čestmír Suška
Překlady do angličtiny: Tomáš Míka, Vincent Farnsworth
Redakce textů: Ondřej Krochmalný
Fotografie: Martin Polák, Gabriel Urbánek
Grafická úprava: Anymade studio

 

Katalog Suška – Kameny / Škoda – Objekty vychází ke stejnojmenné výstavě Michala Škody a Čestmíra Sušky konané v Zámku Troja od 6. dubna do 3. října 2022.

Michal Škoda pracuje s maximálně redukovanými tvary, které v prostoru hybridně expandují a nepřipomínají tak klasické stereometrické útvary. Působí jako objekty odvozené z futuristické architektury nebo schránky ukrývající nějaké magické tajemství. Vedle toho se intenzivně zabývá kresbou, která je plošným vyjádřením prostorových rozvrhů sledovaných v objektech. Vedle minimalistického tvarosloví je důležitou výrazovou složkou jeho prací užití černého monochromu nebo jednoduchého kontrastu černé a bílé.

Čestmír Suška svou práci často definuje skrze materiál. V současnosti stojí pevnýma nohama v nové etapě, která je svázána s kamenem. Perforované cisterny jsou minulostí a odebírání hmoty z kamenného bloku představuje zcela opačný sochařský postup, který vyžaduje nejen řemeslo a flexibilní vnímání kvality kamene, ale nesmí zároveň dojít k ohnutí původní koncepce budoucího díla.