Harmonogram doprovodných programů na GHMP Art Book Fair 2024

Zámek Troja

Bezbariérový přístup: pouze přízemí.

Mapa areálu

Vstupné

zdarma

Aktuálně

GHMP si plně uvědomuje rizika spojená s aktuálními meteorologickými výhledy. Situaci nepodceňujeme a průběžně monitorujeme všechna rizika i opatření. Vyhodnotili jsme, že v současné chvíli není konání veletrhu Art Book Fair ohroženo. Zrušili jsme venkovní program, všechny aktivity, tedy veletrh samotný včetně doprovodného programu, jsou situovány v zámku. Občerstvení je zajištěno v konírně. Pokud by se vývoj jakkoliv zdramatizoval, budeme vás včas informovat, nyní se na vás těšíme už tento víkend v prostorách Zámku Troja.

HLAVNÍ DOPROVODNÝ PROGRAM GHMP Art Book Fair 2024

BOOKTOKTIK (history – experiment – paper – sound – tiktok)

sobota 14.00
Petr Babák, Lukáš Kijonka (Laboratoř): Knihy levitující u stropu

Digitalizační jednotka. Knihy na síti. Ceremoniál ve tmě. Knihy bez vitrin. Kostýmy digitalizátorů. Spoty o budoucnosti. Knihy v kruhu na zemi. Kniha roku 2045. Pohled zpět. Na webu 1048 knih.

sobota 14.45
Anežka Minaříková a Marek Nedelka: Kniha jako UFO

Grafičtí designéři Anežka Minaříková a Marek Nedelka se promění v agenty Scullyovou a Muldera z legendárního seriálu Akta X a pokusí se odhalit tajemství nejzáhadnější knihy světa – Voynichova rukopisu, knihy, kterou dosud nikdo nepřečetl.

sobota 15.30
David Kořínek: Jak jsme se naučili číst elektronicky

Otázka z počátků internetu, zda budeme díky němu číst méně, je z pohledu dneška méně absurdní než tehdy. Čteme rozhodně více. Ale co je to čtení? Názor na sockách? Status zvedající sociální kapitál? Amatérská fikce? Recka na čsfd? Lokální román o lokálních postavách v lokálních kulisách a v zas ne tak dávné minulosti? A koho to zajímá. Teoretiky? A čte je někdo? Proč nemá cenu naslouchat šustění papíru a co má ve skutečnosti TU „skutečnou“ cenu, když ceny (nejen toho papíru) závratně rostou.

sobota 16.15
Vladimír Havlík: Knihy jako příběhy, metafory, prostory – kresby

Vztah mezi názvem a obsahem knihy, mezi obálkou a vnitřkem…
Příběh kresby, skutečnost a iluze. Příběhy ze života…
Koncept, proces, poezie. Napětí, překvapení, údiv… snad i radost…

neděle 14.00
Karolína Kubišová, Magdaléna Jedličková: Booktok: Yassifying the Communist Manifesto & Kniha jako podstavec

Ponořte se s námi do tajů knižního provozu a zjistěte odpovědi na otázky, které vás doteď možná ani nenapadly. Vybíráme si, co budeme číst? A kdo to za nás vybírá, pokud ne my? Kdo dostane z našich peněz, které za knížky utratíme, největší díl? Autor/ka, nakladatel, tiskárna nebo distributor? Nejen na tyhle otázky budeme v diskusi odpovídat.

neděle 14.45
Tomáš Pospiszyl: Nejkrásnější knihy

Prezentace představí vybrané knihy, jejichž krásná podoba převyšuje kvalitu jejich obsahu. Co si s podobnými svazky počít? Dívat se? Číst? Dívat se a číst?

neděle 15.30
Julie Dítětová a Kindred Haller: Virtuální kniha

V přednášce se zaměříme na specifika komunikace na internetu, online fóra jako platformy pro diskuse, sdílení zkušeností a budování komunit. Probereme fenomén fanfikcí jako příklad demokratizovaného online obsahu mimo tradiční média a zaměříme se na jednotlivé platformy a komunity které se kolem nich tvoří.

VEDLEJŠÍ DOPROVODNÝ PROGRAM

Workshopy

sobota 13.00 a 14.00 — stánek Violatipia

Tvorba knih na pomezí mezi obrazem, textem, typografií a sochou.
Vstupné 250 Kč na osobu

sobota 15.00 — první místnost za pokladnou Zámku Troja
Pinkbox: Vyřízni tu ironii!

Filozoficko výtvarná dílna pro malé i velké s ilustrátorem Dominikem Tylem a platformou Pink Box. Pojmy může tvořit každý a co teprve, když vezme do ruky řezáky a foukací fixy! Během dílny budeme mít za úkol ztvárnit jeden z filozofických pojmů IRONII. Výtvarným tvořením budeme hledat význam ironie a podíváme se na to, zda tomuto pojmu rozumíme všichni stejně. Dílna předchází vydání nové edice LES, která bude ohledávat možné významy filozofických pojmů prostřednictvím dialogu mezi ilustrátorem, autorem a čtenářem.

neděle 11.00–14.00 a 15.00–18.00 — Ekoateliér v oranžérii
Integrační a mezigenerační workshop pro dospělé a seniory: Japonská vazba a otisky

Výtvarný workshop se zaměří na japonskou vazbu jako na tradiční formu spojování knižního bloku, kdy se účastníci workshopu zaměří také na variace ozdobného šití. Pozornost bude věnována i grafickému ztvárnění především titulní strany, ale také dalším částem ručně vázané knihy. Návštěvníci si vyzkouší výtvarnou práci se šablonami, během níž budou nanášet barvu pomocí techniky tupování a následně otiskovat vlastní kompozice nejrůznějších tvarů na podklad papíru. Během výtvarné práce se budou uplatňovat různorodé výtvarné postupy jako je automatismus, geometrický řád, krystalizace nebo příběhové řazení. Tvůrčí práce i její vyústění se budou pohybovat mezi volnou a užitou tvorbou. Výtvarný program proběhne pod vedením externích lektorek GHMP Evy Pejchalové a ukrajinské umělkyně Viktorie Mashchenko.

Vstup zdarma, rezervace nutná eva.pejchalova@ghmp.cz

neděle 16.00 — první místnost za pokladnou Zámku Troja
Galerie Rudolfinum: výroba zinů pro děti od 5 do 12 let

Prohlížíte si rádi knížky a časopisy, ale sami jste ještě žádné nevytvořili? Pojďte si s námi vytvořit zin, který bude jako procházka tajemným městem – nikdy nevíš, koho potkáš za rohem, co se bude skrývat na další stránce. Město zblízka, poklopy kanálů a praskliny na zdi, město zdálky, síť ulic na mapě. A z čeho vlastně ty domy jsou postavené? Ziny vytvoříme pomocí jednoduchých grafických technik a ukážeme si také, jak sešity svázat. Naučíte se s námi základy, které vám umožní s tvorbou zinů pokračovat i doma.
#workshop

sobota a neděle 10.00–19.00 — Ekoateliér v oranžérii
Workshopy pro rodiny s dětmi i ostatní věkové kategorie: Obraz a text

Edukační oddělení GHMP opět i letos připravilo pestrý program plný výtvarných vzdělávacích aktivit pro rodiny s dětmi i pro všechny ostatní věkové kategorie a cílové skupiny včetně znevýhodněných a cizinců. Po celou dobu Art Book Fair 2024 budou probíhat workshopy a výtvarné dílny v Eko-ateliéru GHMP. Workshopy vedené interními edukátorkami GHMP budou akcentovat především hlavní téma ABF 2024 – knižní grafický design. Budou se inspirovat i mnoha dalšími typy a formami propojování textu (písma) a obrazu: knižní tvorba a typografie (návrhy na knižní obálky, záložky), kniha-objekt, obří společné leporelo, ex-libris, lettrismus, street art a graffiti (návrhy na piecy a tagy), ilustrace, iniciály, koláže, experimentální herbář atd. Součástí akcí bude i kolektivní dílo „in progress“, v rámci něhož budou návštěvníci dotvářet a postupně zaplňovat obří leporelo písmeny, čísly, kódy, symboly, slovy, větami, fragmenty textů a citáty mj. s využitím vystřižených písmen různých barev a velikostí, připravených studenty grafického designu ze střední umělecké školy v rámci praxe v GHMP.

Tyto vzdělávací aktivity budou realizovány galerijními pedagožkami GHMP Lucií Haškovcovou, Markétou Slachovou Goldovou a Jolanou Lažovou. Edukátorky během workshopu uplatní i své odborné specializace – např. přesahy k literatuře, písmu a textu, k filmu, novým médiím atd.
#workshop

Debaty a přednášky

neděle 11.00
Proč se bojíme výtvarného umění?

Panelová diskuze o současných návštěvnících galerií, jejich vkusu a divácké zkušenosti. Diskutovat budou autorky a autoři třech nedávných výzkumů na toto téma, ke kterým vyšly i samostatné publikace. Ludmila Wladyniak představí knihu Pravidla vkusu (2024), která zkoumala ze sociologického pohledu i otázku „Proč se bojíme výtvarného umění“. Karina Kottová pohovoří o faktorech ovlivňujících divákův prožitek současného umění v institucionálním kontextu, kterým věnovala studii ve své publikaci Instituce a divák (2020). Tomáš Kolich představí knížku A vítězem se stává…, jež analyzuje výsledky hlasování z výstavy Hledá se mistrovské dílo (8. 10. 2023 – 26. 5. 2024, GMUHK), kde návštěvníci rozhodovali o tom, které obrazy by zařadili do stálé expozice a které chtěli mít doma.

Moderovat diskuzi bude Tomáš Kolich. Debatu pořádá Galerie moderního umění v Hradci Králové.
#debata

neděle 12.15
Společnost Jindřicha Chalupeckého: A Collective Manual for Sustainable and Inclusive Art Institutions

Společnost Jindřicha Chalupeckého, umělecká instituce, jejíž misí je podporovat současné české umění a posilovat jeho roli v české společnosti i mezinárodním kontextu, se kromě organizování výstav, programů pro veřejnost, rezidencí pro umělce a kurátory, věnuje také edukační a publikační činnosti nejčastěji v souvislosti s výstavními či výzkumnými projekty. Jednou z letos vydaných publikací je A Collective Manual for Sustainable and Inclusive Art Institutions, kterou SJCH vydala samonákladem, ale pod záštitou italského nezávislého nakladatelství Mousse Publishing zaměřeného na knižní produkci v oblasti současného vizuálního umění. Barbora Ciprová, produkční a editorka publikace, spolu s jednou z ko-editorek Nikolou Ludlovou, v úvodu stručně představí publikaci po obsahové stránce a v hlavní části se zaměří na konceptuální a praktické aspekty produkce této publikace v podmínkách malé nezávislé umělecké instituce. Hovořit budou nejen o inkluzivním designu a eco-friendly knižní produkci podle návrhu grafika Petra Kněžka, ale také o participaci v kontextu umění – součástí grafického designu knihy jsou totiž autorská díla, jež pro SJCH navrhly výtvarnice z Kulturně komunitního centra Art sídlícího na Praze 7, s nímž Společnost spolupracuje od roku 2023. Tato díla, spolu s autorskými texty, se objevují na knižních záložkách.
#přednáška

Komentované prohlídky

! ZRUŠENO ! sobota 14,00 — sraz před hlavním vchodem do zámku
Komentovaná prohlídka Zámku s Martinem Krummholzem

Trojský zámek je stavba pozoruhodná a výjimečná. Spíše než zámkem by se vlastně měl nazývat vilou: je totiž ozvěnou honosných římských předměstských vil, které na své dlouhé cestě viděl její stavebník, Václav Vojtěch hrabě ze Šternberka. Velkolepé domy uprostřed nekonečných zahrad jej uchvátily natolik, že se rozhodl přenést kousek „Věčného města“ do své rodné země. Mladý hrabě měl šťastnou ruku při výběru místa i umělců, kteří měli jeho sen uskutečnit.

sobota 14,00 — sraz před hlavním vchodem do zámku
Komentovaná prohlídka Zámku Troja s Martinem Mádlem

Během prohlídky se zájemci seznámí s autorstvím maleb v apartmánech, galeriích, kapli a velkém sálu, s jejich předlohami a významem vyobrazených alegorií.

neděle 11.00 — sraz před hlavním vchodem do zámku
Ladislav Čumba: Od Trójanů za Herkulem do maštale (komentovaná prohlídka)

! ZRUŠENO ! neděle 14.00 — sraz před hlavním vchodem do zámku
Prohlídka zahrady Zámku Troja se Sylvou Dobalovou

Zahrada Zámku Troja vznikala souběžně se stavbou objektu a jejím vzorem byly geometricky ztvárněné zahrady francouzské. Výklad poukáže na moderní rekonstrukci areálu v souvislosti s návazností na principy osové barokní zahrady. Pozornost bude soustředěna i na sochařskou výzdobu. Věnovat se budeme zejména unikátnímu okázalému propojení zahrady se slavnostním sálem pomocí oválného schodiště s „Pádem gigantů,“ které končí v podzemní grottě. Mottem prohlídky bude otázka, proč se zámek a přilehlá pražská čtvrť nazývají „Troja“.

! ZRUŠENO ! neděle 16.00 — sraz před hlavním vchodem do zámku
Komentovaná prohlídka venkovní výstavy Labyrint s Ondřejem Horákem

Projekt Labyrint nabízí v sezóně 2024 prostor pro současné umělce a umělkyně prostřednictvím neinvazivních uměleckých intervencí. Oslovení umělci a umělkyně umísťují své práce do prostoru Labyrintu tak, aby je návštěvníci mohli vnímat jako součást prostoru zahrady a jejího okolí. Díla tematizují jak prostor Labyrintu, tak také sousedícího zámku a nabízejí možnost vnímat tato prostředí v nových souvislostech. Matouš Lipus umístil do Labyrintu svou figurální práci nazvanou Vandal trojský. Fotografka Slávka Hajdeckerová zde rozmístila své Vlajky, fotografie s motivy z areálu Zámku Troja přetištěné na rozměrné tkaniny a zavěšené mezi stromy. Socha Píseň o naději Aleše Nováka evokuje rozměrnou rostlinu zhmotněnou do sochy a zároveň působí dialogicky k okolním barokním stavbám. Nicolas Prokop vytvořil objekt biosochy nazvaný lapidárně Sdílení žížalího těla. Instalací, která vznikla přímo pro areál Zámku Troja, je místně specifický objekt umělce a pedagoga Jana Fabiána nazvaný Zóna. Kurátorem projektu je Ondřej Horák.

Hudba

sobota 17.00
Lesklá nijaká chvilka, co se rozpadá

Čtení s živou hudbou, v němž vzpomínky na všednost proplouvají jemnou tkaninou zvuků. Setkání střevlíka se smyčcem a slimákem na kobylce. Kompozice s prvky improvizace s využitím nedávných próz Petra Borkovce v autorově podání. Ian Mikyska vybral pět nedávných prozaických textů Petr Borkovce, a na jejich základech vystavěl volnou hudební strukturu pro recitátora a tři hudebníky. Hudba se vždy odvíjí od textů, mezi jejichž ústřední témata patří vztah k přírodě či specifický rytmus prožívání. Hudba čtení nedoprovází, ale ani s ním nealternuje: obě složky jsou rovnocenné a výsledkem je spojité dílo rozkročené mezi oba světy, s vlastním plynutím času a atmosférou.

Petr Borkovec – recitace, text; Ian Mikyska – viola da gamba, kytara, kompozice; Anna Romanovská – housle; Luan Gonçalves – kontrabas

sobota 17.50
Veronika Svobodová a Prague Quiet Music Collective

 

Ostatní

sobota 19.00 — před hlavním vchodem do zámku
Slavnostní zahájení GHMP Art Book Fair 2024

sobota a neděle 10.00–19.00 — Ekoateliér v oranžérii
Prezentace ukrajinské literatury

Během edukačních aktivit v rámci Art Book Fair 2024 bude představena literární tvorba několika ukrajinských autorů ve spolupráci s externí ukrajinskou lektorkou GHMP Ivannou Karpou.

Jiří Thýn: From Now On Everything Will Be Beautiful — stánek Artmap

Setkání s autorem knihy a autogramiáda na stánku ArtMap. Kniha From Now On Everything Will Be Beautiful je první monografickou publikací Jiřího Thýna, nejvýraznějšího představitele postkonceptuální vlny v české výtvarné fotografii 21. století. Mapuje jeho odpovědi na inflaci technických obrazů a sleduje jeho postupný odklon od narativní povahy fotografického obrazu ke zkoumání fotografie jako prostředku kontemplativního a bezprostředního tvůrčího aktu. Thýn ve své tvorbě často používá již existující fotografie a svými zásahy je významově posouvá. V rámci monografie byl vyzván k recyklaci vlastních fotografií, při které uplatní své vlastní tvůrčí metody. Spolu s grafickou designérkou Adélou Svobodovou reprodukce vybral a seřadil jako nonverbální strukturu, v níž je minulost nahlédnuta současnýma očima – jako komunikaci mezi obrazy, které se sešly ze vzdálených pozic v čase, při němž může docházet k dosud neviděným, elektrizujícím setkáním.
#autogramiáda