Parallels / Evropský festival o umění ve veřejném prostoru / 30. 9.–23. 11. 2022 / Bratislava – Vídeň – Berlín – Brusel – Lodž
Termín a čas
30. 9. 2022 – 23. 11. 2022
Bratislava 30. 9.–5. 10. | Vídeň 6.–9. 10. | Berlín 19.–23. 10. | Brusel 27.10.–6. 11. | Lodž 18.–21. 11.
Hlavní město Praha a Galerie hlavního města Prahy se spojili s nezávislými pražskými festivaly m3 / Umění v prostoru a Landscape, které se dlouhodobě věnují umění ve veřejném prostoru, aby sdíleli své zkušenosti s realizací uměleckých intervencí a oživováním opomíjených míst. Výsledkem je evropský festival Parallels, který chce u příležitosti českého předsednictví rady EU přispět do společné diskuse o úloze současného umění ve veřejném prostoru.
Festival Parallels proběhne v pěti evropských městech, a propojí tak Prahu s Bratislavou, Vídní, Berlínem, Bruselem a Lodží. Festival má několik rovin a jednou z nich jsou vlaky a nádraží. Do Bratislavy, z Vídně a do/z Berlína jsme pro vás proto připravili zážitkové vlaky! Jedná se o umělecké intervence pro jedoucí publikum a experimentální zvukové jízdy. Cílem není pouze přesun z místa na místo, samotná cesta je cíl, prostředek k poznávání s akcentem na udržitelné cestování.
Ve všech lokalitách jsme navázali spolupráci s místními partnery a program přizpůsobili místním specifikům tak, aby byl zajímavý a přínosný pro české i zahraniční účastníky. V jednotlivých městech vzniknou dočasné umělecké intervence českých umělců na základě jejich předchozích rezidencí. Mají být reflexí místních podmínek a nabídnout nový úhel pohledu.
Mobilní verze výstavy Z galerie ven! a stejnojmenný film představí zahraničnímu publiku průřez vývoje umění ve veřejném prostoru v České republice po roce 1989. Projekce dokumentární série Umění na periferii přiblíží projekty programu Umění pro město.
Chceme sdílet naše zkušenosti a zároveň se dozvědět poznatky našich místních partnerů. Veřejný prostor vnímáme jako prostor pro komunikaci, proto budou součástí programu také diskuse a komentované prohlídky.
Festival Parallels je realizován Galerií hlavního města Prahy s podporou Hlavního města Prahy, je součástí oficiálního programu HMP v rámci předsednictví ČR v radě EU v roce 2022 a koná se pod záštitou Ministra pro evropské záležitosti doc. PhDr. Mikuláše Beka, Ph. D.
Kdy a kde?
- Zážitkový vlak Praha – Bratislava / 30. 9. 2022
- Bratislava / 30. 9.–5. 10. 2022
- Vlakem Bratislava – Vídeň / 6. 10. 2022
- Vídeň / 6.–9. 10. 2022
- Zážitkový vlak Vídeň – Praha / 9. 10. 2022
- Experimentální zvuková jízda Praha – Berlín / 19. 10. 2022
- Berlín / 19.–23. 10. 2022
- Experimentální zvuková jízda Berlín – Praha / 23. 10. 2022
- Brusel / 27.10.–6. 11. 2022
- Lodž / 18.–21. 11. 2022
Bratislava 30. září–5. října 2022
První festivalový vlak vyrazí 30. září v 9.12 z Hlavního nádraží v Praze. Umění je často už jen dojet z bodu A do bodu B. Jízda vlakem je sama o sobě zážitkem. Naším úkolem je cestující dovést na zahájení festivalu v Bratislavě tak, aby se jim nic nestalo. Nebráníme jim však, aby se cestou bavili a něco se i dozvěděli. A co víc? Pokusíme se třikrát změnit jejich pohled na to, proč jsou ve vlaku a proč vlastně nemohli jet sami. Po příjezdu do Bratislavy účastníky čeká další zajímavý program na celý víkend.
Festival slavnostně zahájíme 30. 9. 2022 od 19 h v Muzeu dopravy, které bude zázemím pro výstavu Z galerie ven!. K tanci a poslechu zahraje kapela Přeskopec. Součástí festivalového programu bude umělecká intervence Petry Hudcové v okolí Hlavní stanice, komentované prohlídky po umění ve veřejném prostoru v okolí bratislavského nádraží a nábřeží, workshopy pro děti v Muzeu dopravy, projekce filmové série Umění na periferii a dokumentu Z galerie ven!, diskuse zaměřená na problematiku umění ve veřejném prostoru a afterparty v Českém centru Bratislava. Během festivalu budou mít návštěvníci Muzea dopravy vstup zdarma. Kdo zůstane do neděle, může zdarma také do Galerie města Bratislavy, kde jsme pro něj v neděli připravili komentovanou prohlídku výstavy Erna monumentálna. Vlak bude 6. října pokračovat do Vídně – zájemci mohou pokračovat s námi.
Partneři: Muzeum dopravy, České centrum Bratislava, Galerie města Bratislavy, Kladenská dopravní a strojní s. r. o.
Petra Hudcová se narodila v Praze, kde žije a pracuje. Studovala na Leeds Metropolitan University a Central St. Martin’s College of Art & Design v Londýně. Zúčastnila se několika rezidenčních pobytů, například CEAC ve Strasbourgu, ArtPort v Tel Avivu nebo Waaw v Saint-Louis v Senegalu a vystavovala své práce jak v České republice, tak v zahraničí. Ústředním tématem Petry Hudcové je způsob, jakým je prostor utvářen sociálními strukturami hodnot a moci, fragmentace prostoru, úloha symbolů, znaků a orientačních bodů při formování identit a ovládání veřejnosti a utopické plánovaní jako výraz idealistické touhy. Zabývá se také silou a významem her, jejich na jednu stranu osvobozujícím účinkem a schopností posouvat hranice a na stranu druhou jejich svazujícím systémem pravidel. Věnuje se také zkoumání úzkostných stavů jednotlivce zachyceného v prostorových soustavách mimo jeho kontrolu, manipulacemi, traumaty a zpochybňováním vnímání reality v daném systému či uspořádání. V poslední době jsou její instalace často umístěny ve veřejném prostoru, kde jsou aktivovány interakcí s diváky. Díla Petry Hudcové jsou obvykle poetickými interpretacemi výše zmíněných myšlenek a materiály, které používá, se pohybují od nalezených každodenních předmětů přes stavební materiály až po jednoduché kresby křídou či materiály a objekty přímo související s místem instalace.
Vídeň 6.–9. října 2022
Festivalovým místem ve Vídni bude Westbahnhof v centru města, kde náš zážitkový vlak zastaví, a kolemjdoucí tak budou moci navštívit mobilní výstavu Z galerie ven!. Site-specific umělecká intervence, kterou pro Vídeň vytvořil Richard Loskot na základě své rezidence, vznikne v těsné blízkosti. Jako doprovodný program jsme pro české publikum připravili komentované prohlídky místních partnerů. Jedním z nich je instituce KÖR (Kunst im öffentlichen Raum), která se již od roku 2004 věnuje realizaci uměleckých projektů ve veřejném prostoru. Dalším je uskupení Tracing Spaces, které má na svém kontě rovněž řadu uměleckých intervencí. Ve společné diskusi, která se bude konat v Muzeu Nordwestbahnhof, budeme sdílet příklady dobré praxe. Ve stejnou dobu se ve Vídni bude rovněž konat nezávislý aktivistický festival Urbanize, věnující se eko-sociální transformaci, který doporučujeme navštívit. Součástí doprovodného projektu budou také projekce dokumentu Jana Strejcovského Z galerie ven! a minisérie Umění na periferii v Českém centru Vídeň. Festival zakončíme jízdou našeho zážitkového vlaku z Vídně do Prahy, odkud pak budeme pokračovat do další destinace, kterou je Berlín.
Partneři: KÖR, Tracing Spaces, České centrum Vídeň, Velvyslanectví ČR ve Vídni, Kladenská dopravní a strojní s. r. o., ÖBB
Richard Loskot (*1984) je absolvent Fakulty umění a architektury na Technické Univerzitě v Liberci (ateliér Vizuální komunikace). Dva roky také studoval na Akademie der Bildenen Künste v Michově (ateliér Magdaleny Jetelové). Tvorba Richarda Loskota je založena na procesuálnosti a vytváření situací a prostředí, která tematizují samotné lidské vnímání. Využívá přitom sofistikovaných prostředků a moderních technologií, které ve výsledku na diváka mohou působit jako propracovaný kouzelnický trik. Pravidelně prezentuje svou práci na samostatných výstavách zejména v Česku a na Slovensku (mj. v Národní galerii v Praze, Domě umění města Brna či Galerii hl. m. Prahy) a také na skupinových výstavách u nás i v zahraničí (např. Biennale Giovany Monza, galerie Rotor v Grazu či v Astrup Fearnley Museet v Oslu). V roce 2013 byl jedním z finalistů ceny Blumm Prize v Bruselu. V roce 2007 zvítězil v soutěži Exit (Galerie Emila Filly, Ústí nad Labem) a byl finalistou Ceny Jindřicha Chalupeckého již v letech 2014, 2012 a 2017. V roce 2018 založil skupinu UAII orientující se na tvorbu prostředí.
Berlín 19.–23. října 2022
Zážitkový vlak do Berlína bude více experimentální, společně budeme zkoumat vrstvy městské krajiny, fenomén tzv. nové divočiny a zejména zvuk. Ten se stane pojítkem zážitkové jízdy i následného programu. Site-specific instalaci pro tuto lokalitu vytvořila sochařka Dagmar Šubrtová ve spolupráci se zvukovým umělcem Peterem Cusackem. Připraven bude také workshop field recordingu, vernisáž výstavy Z galerie ven! a doprovodný program v Českém centru Berlín. Kde jinde sdílet zkušenosti z kvalitní praxe než v Berlíně? Do programu proto bude zařazena také komentovaná prohlídka revitalizovaných parků, diskuse s odborníky na téma vágního terénu a možnost jeho umělecké interpretace. Festivalový vlak vyrazí zpět do Prahy v neděli 23. října. Jste připraveni na nové smyslové zkušenosti z městské krajiny? Rezervujte si jízdenku už teď.
Partneři: České centrum Berlín, Velvyslanectví ČR v Berlíně, Artmat, Kladenská dopravní a strojní
Dagmar Šubrtová žije a pracuje v Kladně. Absolvovala Ateliér sochařství Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze u Kurta Gebauera. V ateliéru pak působila do roku 2013 jako asistentka. Vedle umělecké profese se věnuje i tematickým kurátorským projektům, jako byly Olga Karlíková – Slyšené krajiny, Galerie UM (2012), Jitka a Květa Válovy – Pod jedním nebem (2021). Věnovala se dramaturgii výstavního programu galerie Ústavu makromolekulární chemie Akademie věd v Praze (2001–2021). Několik let pracovala jako kurátorka Hornického skanzenu v bývalém dole Mayrau ve Vinařicích. Dlouhodobě sleduje proměny krajiny v důsledku trvající industrializace. Ústředním tématem její práce jsou průmyslem zdevastovaná „území nikoho“ a odvaly hlubinných dolů. Neomezuje se jen na reflexi, ale směřuje k sochařské interpretaci nově vznikajících míst tzv. nové divočiny, která jsou fyzickým příkladem přírodní obnovy. Od roku 2015 se zabývá projektem Na pomezí samoty / Frontiers of solitude, který zkoumá aktuální otázky proměn krajiny a problematiku provázanosti postindustriální společnosti a přírody. Je spoluautorkou knihy Průvodce: Současná umělecká díla v krajině (s Radoslavou Schmelzovou a Radkem Mikulášem, Academia, 2014). Dlouhodobě se stará o Dům sester Válových a jejich dílo.
Brusel 27. října–6. listopadu 2022
Naší destinací v Bruselu je Gare Maritime – někdejší největší evropské železniční nádraží pro přepravu zboží nacházející se v areálu Tour & Taxis, který prošel v posledních letech transformací a v současné době představuje multifunkční ekologicky udržitelnou a energeticky neutrální stavbu bez fosilií. Historií tohoto prostoru se ve své site-specific umělecké intervenci, které se uskuteční v přilehlém parku, inspiroval Tomáš Moravec. Návštěvníci Tour & Taxis budou moct navštívit výstavu Z galerie ven!. Hlavním festivalovým dnem bude sobota 5. listopadu, kdy se bude konat ve spolupráci s dalšími partnerskými organizacemi připravovaná diskuse o umění ve veřejném prostoru, komentovaná prohlídka Tomáše Moravce, projekce filmové série Umění na periferii, módní přehlídka a DJ set s Pierrem Urbanem.
Partneři: Tour & Taxis, Pražský dům v Bruselu, České centrum Brusel, Delegace hl. m. Prahy při EU, Zastoupení Jihomoravského kraje při EU, Zastoupení Plzeňského kraje při EU, Stálé zastoupení ČR při EU
Tomáš Moravec (*1985) je vizuální umělec, žije a pracuje v Praze. V roce 2012 absolvoval Akademii výtvarných umění v Praze v Ateliéru intermediální tvorby Jiřího Příhody, kde od roku 2016 pokračuje v doktorském studiu. Jeho práce mohou být popsány jako „prostorové situace“ utvářené nejčastěji objektem, videem a instalací. Společné projekty s Matejem Al-Alim, Petrem Dubem nebo Romanem Štětinou prověřují různé formy umělecké spolupráce nebo kriticky zasahují do veřejného prostoru. Moravec je finalistou Ceny Jindřicha Chalupeckého (2008), Ceny Exit (2009), laureátem Ceny Václava Chada (2015) a Gascar Prize (2017). Jeho práce jsou prezentovány v českém i mezinárodním kontextu (Biennale Liège, BB15 Linz, Trafó Gallery Budapest, James and Audrey Foster Prize Boston, EFA New York, CCC Peking). Absolvoval rezidenční pobyty v FKSE (Budapešť, 2011), Triangle Arts Association (New York, 2013) a Studio Das Weisse Haus (Vídeň, 2013). Je autorem architektury výstav Křehké kino (Galerie mladých TIC Brno, 2012), Vzdálení pozorovatelé (GMU Roudnice nad Labem, 2015), Pravděpodobně na poli (Plato Ostrava, 2016) a venkovní instalace Schody času (Český rozhlas Praha, 2019). Od roku 2015 působí také jako pedagog na KVKTT v Hradci Králové. V posledních letech realizoval samostatné výstavní celky Poznámky o vzducholodích (KGVU Zlín, 2017), Hranice shora neviditelná (GAFU Ostrava, 2018) a Manuport (Galerie Rudolfinum Praha, 2020), související s rozpracovanou dizertační prací Krize vize.
Lodž 18.–21. listopadu 2022
Lodž je často neprávem opomíjené město v Polsku, které ovšem nabízí řadu zajímavostí. Jedná se o bývalé textilní centrum, které se pyšní řadou průmyslových budov. Nachází se zde také věhlasná filmová škola, kde začínali například Andrzej Wajda a Roman Polański. Lodž je rovněž známa uměním ve veřejném prostoru, zejména svými muraly. I zde chceme sdílet příklady zdařilé praxe a místnímu publiku představit výstavu Z galerie ven!. Ve Starém Kině budeme promítat stejnojmenný film, dokumentární sérii Umění na periferii a MuralArtUM. Světelnou instalaci pro Lodž vytvoří Karim Tarakji, který se svým týmem připraví také audiovizuální doprovodný program.
Partneři: OFF Piotrkowska Center, REK Foundation, Stare Kino, Łódź City Council, České centrum Varšava
Karim Tarakji se ve své práci se zabývá novými médii a jejich dopadem na současnou společnost. Svou tvorbou se snaží překonat hranice mezi novými technologiemi a každodenním životem, a snaží se tak o jejich propojení, porozumění jim. Kromě toho se zajímá o vědeckou povahu nejnovějších technologií, která dosud nebyla vyčerpána. To se odráží v tvůrčí podstatě děl, která neustále přináší nové vizuální možnosti. Karim Tarakji se účastnil mnoha národních i mezinárodních výstav a soutěží, na kterých získal několik významných ocenění. Z posledních můžeme zmínit ocenění v kategorii Nejlepší prezentace školy za skupinovou práci Expozice KOSMOGONIE v rámci mezinárodní přehlídky Designblok, Prague International Design Festival na podzim roku 2018.