Sonic Garden #3 Říční čas a mlhové refrény / Anna Friz, Barbara Benish
Anna Friz představí svá zvuková a rozhlasová díla, kde zkoumá přirozené elementy jako jsou mlha, spálená krajina a souběžnost lidských a více než lidských transmisí. Její práce se zaměřují na fyzikální procesy jako jsou kondenzace, odpařování, spalování, zpětné získávání tepla, na naslouchání během střídání sucha a záplav, rizik a regeneraci se špetkou hrůzostrašných příběhů. Jak může naslouchání jako způsob pozornosti vůči našemu okolí reflektovat v době naléhavé klimatické krize měnící se planetu zemi? S použitím technologie terénních nahrávek sleduje autorka v reálném čase pohyby mlhy nebo rytmus přílivu a odlivu v ústí řeky a využívá kombinaci elektroniky, mluveného hlasu, nebo nalezených objektů, jako hlas lodní sirény a různé radiofonické nástroje. Prezentace zahrnuje ukázky z jejích posledních rozhlasových děl včetně Fog Refrain a Water Line/Estuary Almanach.
Barbara Benish představí svoji novou instalaci pro (A)Void gallery, která se otevírá 14. 7. 2023 a kde použila zvuky Vltavy zachycené hydrofonem. Téma S.O.S. odkazuje na vizuální a zvukové komunikační systémy a navozují pocit napětí, týkající se otázek životního prostředí, lidí a jejich vzájemné interakce. Přednášku Barbara doprovodí podmořskými nahrávkami z Tichého oceánu.
„Probíhající krize životního prostředí vyžaduje okamžitou akci, jako by se loď, na které plujeme potápěla. Naše domovská loď je Planeta Země a je nutné, aby každý z nás podnikl kroky k její záchraně. Námořní vlajky používané pro komunikaci na dálku v námořní dopravě jsou vizuálním nástrojem, přesahujícím hranice zemí a států. Abychom si uvědomili svoji roli při řízení takové lodi potřebujeme pro dorozumění s okolní přírodou takové nástroje.“
Připraveno ve spolupráci s ArtMill, CENSE (Central European Network for Sonic Ecologies) a Asociací Mlok
Anna Friz je kanadská umělkyně která působí v oblasti zvuku, přenosu a médií a výzkumu mediálních studií. Její práce reflektují ekologii médií, infrastrukturu a prostředí, prožívání času, dějiny rádia a přenosové techniky a kritické fikce se zaměřením na poslech, improvizaci, site-specific a proměny technologií. Od roku 1998 vytváří sebe-reflexivní rádio pro vysílání, instalace nebo performance, kde rozhlas je zároveň zdrojem, tématem a médiem uměleckého díla. Vytváří také rozměrné audiovizuální instalace a komponuje hudbu pro film, divadlo a současný tanec. Mezi její nejnovější práce patří skulptura pro veřejný prostor Solar Radio (Absolute Value of Noise), kterou vytvořila pro kolektiv Wave Farm ve státě New York, 22hodinové rozhlasové představení Fog Refrain a série mediálních uměleckých děl We Build Ruins, kde se zaměřila na problematiku těžebních a průmyslových koridorů v horách severního Chile. Anna Friz působí jako docentka Katedry filmu a digitálních médií na Kalifornské univerzitě v Santa Cruz.
https://nicelittlestatic.com/Barbara Benish (1958) je umělkyně, kurátorka, spisovatelka a farmářka. Původně z Los Angeles, začátkem roku 1992 přesídlila do Prahy. Vystavovala svá díla na mnoha mezinárodních výstavách a její práce jsou součástí mnoha stálých sbírek. Benish je zakládající ředitelka české nevládní organizace Art Dialogue (2004). V centru ArtMill nedaleko Horažďovic se zaměřuje na udržitelné umění, pořádá výstavy, workshopy a rezidenční programy. Působila jako poradkyně pro umění, vzdělávání a osvětové kampaně Safe Planet programu OSN, vystupovala na řadě konferencí a podílela se na legislativě problematiky znečištění prostředí plasty a transformačního vzdělávání. Benish se zabývá zejména propojením současného umění a zemědělství.
www.barbarabenish.com