Parallels / Evropský festival o umění ve veřejném prostoru / Bratislava
Termín a čas
30. 9. 2022 – 5. 10. 2022
Bratislava
První festivalový vlak vyrazí 30. září v 9.12 z Hlavního nádraží v Praze. Umění je často už jen dojet z bodu A do bodu B. Jízda vlakem je sama o sobě zážitkem. Naším úkolem je cestující dovést na zahájení festivalu v Bratislavě tak, aby se jim nic nestalo. Nebráníme jim však, aby se cestou bavili a něco se i dozvěděli. A co víc? Pokusíme se třikrát změnit jejich pohled na to, proč jsou ve vlaku a proč vlastně nemohli jet sami. Po příjezdu do Bratislavy účastníky čeká další zajímavý program na celý víkend.
Festival slavnostně zahájíme 30. 9. od 19 h v Muzeu dopravy, které bude zázemím pro výstavu Z galerie ven!. K tanci a poslechu zahraje kapela Přeskopec. Součástí festivalového programu bude umělecká intervence Petry Hudcové v okolí Hlavní stanice, komentované prohlídky po umění ve veřejném prostoru v okolí bratislavského nádraží a nábřeží, workshopy pro děti v Muzeu dopravy, projekce filmové série Umění na periferii a dokumentu Z galerie ven!, diskuse zaměřená na problematiku umění ve veřejném prostoru a afterparty v Českém centru Bratislava. Během festivalu budou mít návštěvníci Muzea dopravy vstup zdarma. Kdo zůstane do neděle, může zdarma také do Galerie města Bratislavy, kde jsme pro něj v neděli připravili komentovanou prohlídku výstavy Erna monumentálna. Vlak bude 6. října pokračovat do Vídně – zájemci mohou pokračovat s námi.
Partneři: Muzeum dopravy, České centrum Bratislava, Galerie města Bratislavy, Kladenská dopravní a strojní s. r. o.
Petra Hudcová se narodila v Praze, kde žije a pracuje. Studovala na Leeds Metropolitan University a Central St. Martin’s College of Art & Design v Londýně. Zúčastnila se několika rezidenčních pobytů, například CEAC ve Strasbourgu, ArtPort v Tel Avivu nebo Waaw v Saint-Louis v Senegalu a vystavovala své práce jak v České republice, tak v zahraničí. Ústředním tématem Petry Hudcové je způsob, jakým je prostor utvářen sociálními strukturami hodnot a moci, fragmentace prostoru, úloha symbolů, znaků a orientačních bodů při formování identit a ovládání veřejnosti a utopické plánovaní jako výraz idealistické touhy. Zabývá se také silou a významem her, jejich na jednu stranu osvobozujícím účinkem a schopností posouvat hranice a na stranu druhou jejich svazujícím systémem pravidel. Věnuje se také zkoumání úzkostných stavů jednotlivce zachyceného v prostorových soustavách mimo jeho kontrolu, manipulacemi, traumaty a zpochybňováním vnímání reality v daném systému či uspořádání. V poslední době jsou její instalace často umístěny ve veřejném prostoru, kde jsou aktivovány interakcí s diváky. Díla Petry Hudcové jsou obvykle poetickými interpretacemi výše zmíněných myšlenek a materiály, které používá, se pohybují od nalezených každodenních předmětů přes stavební materiály až po jednoduché kresby křídou či materiály a objekty přímo související s místem instalace.