Andrej Šumbera: Ten průšvih, kdyby se skácel svatý Václav
10. 3. 2021
Podcast Na dotek Petra Viziny z Aktuálně.cz
Se sochařem a restaurátorem Andrejem Šumberou o dítěti v útrobách sochy českého patrona, zmizelých plánech a ošizeném Husovi na Staroměstském náměstí.
„Při zkoumání korunovačních klenotů mě z míry vyváděly leda tak úsudky kunsthistoriků. Jako pragmatik jsem se snažil hlavně objasnit technologii jejich zhotovení,“ přibližuje Andrej Šumbera poněkud napjatou atmosféru, jež provázela restaurování symbolů české státnosti.
„Svatováclavská koruna září na deset metrů. Naproti tomu britské korunovační klenoty nerozpoznáte na dálku od bižuterie. Středověk má prostě daleko větší majestátnost,“ popisuje své zkušenosti muž, pro nějž je restaurování spojeno nejen s úvahami o přesné tloušťce zlatého plechu, ale i posvátnosti.
Deset let strávil obnovou relikviáře svatého Maura, který je dnes k vidění na zámku v Bečově nad Teplou. Právě tato filigránská zakázka mu získala pověst legendy mezi restaurátory a přispěla k nedávnému ocenění za celoživotní přínos v oblasti péče o kulturní dědictví.
Hodně jeho významných prací se týká bronzu. Podílel se například na restaurování svatováclavského sousoší v Praze, tedy pomníku, který bez nadsázky předsedá našim novodobým dějinám. „Myslbek hledal pro svatého Václava výraz. Přemýšlel, jestli má být v tváři přísný bojovník. Nakonec vyšel z portrétu svojí dcery, a tak má svatý Václav ženskou tvář,“ odkrývá vznik sochy, která se stala národním symbolem.
Druhý český „světec“, tentokrát nekatolický – Šalounův Hus na Staroměstském náměstí – byl podle Šumbery zase už v době svého vzniku ošizený.
Aktuálně restaurátor pracuje se železem. „Obrovská, osm metrů vysoká halda plechu,“ vykresluje monumentální plastiku nazvanou Vzlet, jejíž hlavní autor Valerián Karoušek zahynul v roce 1970 s horolezeckou expedicí pod peruánským Huascaránem. „Bronzová socha se vyvíjí čtyři tisíce let, řemeslníci tedy vědí, jak s ní zacházet. Ale tyto nové technologie nebyly tradicí vyzkoušené,“ naznačuje, jakým obtížím čelí při pokusu o záchranu monumentu, který stával v pražské Ruzyni a o jehož zachování usiluje Galerie hlavního města Prahy.