Vernisáž výstavy Pavel Jasanský

Ve své volné tvorbě se profiloval jako fotograf s výjimečnou empatií a postřehem. Ten uplatnil i ve volné dokumentární fotografii, dlouhodobě zobrazující emotivně vypjaté mikrosvěty ústavů a nemocnic, hřbitovů i masopustů. Dokumentární tvorbu završil rozsáhlým cyklem Nová krajina, noví obyvatelé (1985–1990), který bychom mohli označit jako „subjektivní dokument“, ukazující mimoděk stadium „zahnívajícího socialismu”, často pomocí citací absurdních civilizačních a mediálních přízraků.

Protipól Jasanského dokumentární tvorby tvoří multimediální díla, počínající spoluprací na projektu Most (1981–1982) a pokračující v průběhu 80. let přemalbami fotografií a multimediálními instalacemi. Vrcholem těchto intermediálních snah je zřejmě první „videosocha“ v Čechách: monstrózní instalace Divák (1989).
Závěrečnou kapitolu Jasanského díla představuje projekt, který završuje jeho celoživotní osobní vazby a spolupráce: Podepsané fotky (1965–2015) jsou obsáhlým albem Jasanského současníků a představují kroniku jeho vlastního života.

Zveme vás na vernisáž výstavy, která se uskuteční 5. května v 19 hodin.

Zahradní slavnost / k výstavě Palác (volného) času

Přidejte se na zahradní slavnost v Zámku Troja, která oslaví jeho současnou výstavu Palác (volného) času za přítomnosti umělců, umělkyň a kurátorek výstavy. Návštěvníky čeká hudba, občerstvení, tematické sportovní aktivity a komentovaná prohlídka výstavou s kurátorkou Karlou Hlaváčkovou.

V zámecké zahradě pod barokním schodištěm rozprostřeme s pomocí bistra Karel dlouhý stůl s drobným občerstvením a oslavíme novou výstavu Palác (volného) času posezením v zahradách. Během večera si mohou návštěvníci užít ping pong nebo petangue.

 

Zámek Troja. Foto Tomáš Souček
Zámek Troja. Foto Tomáš Souček

Vernisáž výstavy Tono Stano

Tono Stano patří mezi nejznámější fotografy působící na území střední Evropy s širokými vazbami po celém světě. Vypracoval si charakteristický rukopis vycházející z inscenované fotografie. Retrospektivní výstavu připravujeme přímo s autorem. Máme možnost zkoumat jeho archiv, vybírat práce, které nevystavil, a nahlížet na jeho tvorbu z nových perspektiv. V prostorách Městské knihovny tak představíme jak práce vzniklé na střední škole, které jsou překvapivé svou otevřeností, invencí a smyslem pro filmové vidění, tak aktuální tvorbu kombinující malbu a fotografické postupy.

Přijďte s námi oslavit otevření výstavy v úterý 15. dubna od 19 hodin. Během večera bude pokřtěna stejnojmenná doprovodná publikace.

Tono Stano, Férie, 1994
Tono Stano, Férie, 1994
Tono Stano, Kaplička, 2018
Tono Stano, Kaplička, 2018
Tono Stano, SAS, 2005
Tono Stano, SAS, 2005

Vernisáž výstavy Enter the Room

Vstupte, prosím!

Staňte se součástí výstavy Enter the Room a podívejte se na svět i budoucnost jinýma očima. Objevujte nové způsoby vnímání prostoru, času i interakce a rozhodněte sami: Jakou cestu si zvolíte? Jakou roli přijmete?

Hry dnes nejsou jen zábavou, ale i jazykem, kulturou a významnou součástí umění. Výstava Enter the Room se zaměřuje na vliv herního prostředí a storytellingu na tvorbu nastupující generace umělců i herních kolektivů. Propojuje fyzický a digitální svět, přetváří Dům U Kamenného zvonu v rozšířené herní pole a vyžaduje vaši (inter)aktivní účast. Výstava navazuje na tradici Bienále mladých, která byla v Domě U Kamenného zvonu zahájena před více než třiceti lety, a stejně jako tehdy i dnes otevírá prostor pro mladé umělce a umělkyně. Enter the Room je zároveň platformou pro nové přístupy v umění, v nichž se prolínají hry, technologie a performance.

Součástí vernisáže bude křest katalogu Enter the Room, který vychází ke stejnojmenné výstavě. Na jeho tvorbě se podíleli kurátoři Sandra Baborovská a Martin Netočný spolu s autorským týmem. Katalog nejen popisuje vystavená díla a představuje zúčastněné autory, autorky a kolektivy, ale také přibližuje celkový kurátorský koncept projektu. Klíčovou část publikace tvoří text Ondřeje Trhoně a Filipa Hauera, který se zaměřuje na kritické strategie současné herní tvorby a vymezuje její postavení v širším kontextu umělecké produkce.

Vernisáž výstavy Underground Garden

Srdečně vás zveme na zahájení výstavy Underground Garden, která se koná 13. prosince 2024 v Konírně zámku Troja.

Kolekci děl vytvořili během několika posledních měsíců mladí umělci z dětského výtvarného studia Aza Nizi Maza sídlící v Charkově. Jejich díla vybízejí k zamyšlení se nad významem zahrad v době války a k úvahám o tom, jak může radost a naděje přetrvávat i za těch nejtemnějších okolností.

Navzdory pokračujícímu ostřelování Charkova vytvářejí děti nadále ve sklepním ateliéru pozoruhodná umělecká díla.

Pro mnohé z nich je tato událost první cestou mimo Ukrajinu. Na vernisáži představí svou tvorbu osobně.

Vernisáž výstavy 1 2 3 – 123 let železničního mostu

Srdečně zveme širokou veřejnost na vernisáž výstavy 1 2 3 – 123 let železničního mostu, která se uskuteční 22. října 2024 od 18 hodin za přítomnosti ředitelky GHMP Magdaleny Juříkové a šéfredaktorky Revolver Revue Terezie Pokorné. Výstava bude veřejnosti otevřena od 23. října do 24. listopadu 2024.

Vernisáž výstavy Návratný průzkum: Ostrava

Devadesátá léta znamenala pro Ostravu změnu. Kromě celospolečenského dění ovlivněného transformací kdysi ryze industriálního regionu je možné mluvit také o postupném etablování místních umělců na poli celorepublikové a v některých případech i středoevropské scény. To vše spoluutvářelo vznik jednoho z nejvýraznějších lokálně kulturních center a podnítilo proměnu institucionálního zázemí i podmínky samotné tvorby.

Skupina umělců a umělkyň, která ještě koncem osmdesátých let stála v jádru svébytné alternativní subkultury, začala s příchodem nové dekády studovat na pražských akademiích, ale také učit na nově vzniklé vysoké škole přímo v centru regionu. Jejich tvorba rovněž upoutala pozornost mimoostravských kurátorů a kurátorek, což vyústilo v řadu tuzemských i zahraničních výstavních projektů. Proměnila se však také sociální mobilita, a tudíž i personální podstata scény. Do regionu začaly proudit nové osobnosti, jiné naopak odcházely a vazby k domovskému městu udržovaly s různou mírou intenzity.

Vernisáž výstavy Helena Wilsonová

Srdečně vás zveme na zahájení výstavy Helena Wilsonová: Fotografie v pondělí 11. listopadu 2024 v 19 hodin. Výstavu zahájí Magdalena Juříková, ředitelka GHMP; o její koncepci promluví kurátor výstavy Jan Mlčoch. Na vernisáži zahrají Josef Janíček z The Plastic People of the Universe a Hana Skopcová.

Výstava potrvá do 23. února 2025 v Domě fotografie. Otevřeno denně kromě pondělí od 10 do 18 hodin, ve čtvrtek od 10 do 20 hodin. Výstava se koná ve spolupráci s Uměleckoprůmyslovým museem v Praze. Výstavní program Galerie hlavního města Prahy je podporován Ministerstvem kultury České republiky.

Vernisáž výstavy podpořil Vinohradský pivovar.

Vernisáž výstavy Bruce Weber: My Education

Bruce Weber je známý především svými fotografickými sériemi pro módní časopisy, jako jsou Vogue, GQ, W Magazine, The Interview nebo Vanity Fair, a spoluprací s předními značkami jako Calvin Klein nebo Ralph Lauren. Jeho fotografie často zachycují mladé ženy a muže ve sportovních, odvážných a intimních momentech.

Výstava v Domě U Kamenného zvonu (GHMP) bude vedle módní fotografie ve stejné míře akcentovat také jeho portrétní, reportážní a krajinnou tvorbu stejně jako hudební a módní videoklipy i celovečerní filmy. Weber průběžně fotografuje významné osobnosti z kulturního a politického života, mezi jeho nejslavnější snímky patří například unikátní portréty Nelsona Mandely, Georgie O’Keeffe či Louise Bourgeoise.

Vernisáž výstavy David Böhm – Jiří Franta: Fabulant

Procesuální uvažování a postupy tvorby obrazů, které vidíte na výstavě umělecké dvojice Davida Böhma a Jiřího Franty připravené pro Dům fotografie, připomínají teorii o principu neurčitosti filozofa a vědce v oblasti kvantové fyziky Wernera Heisenberga. Schizofrenní povaha instalace, zdánlivě se replikující v obou patrech galerie, navozuje pocit rozostřeného vidění, zdvojeného vnímání a rozdělení diváckých perspektiv. Nabízí však i celou řadu povědomých i podvědomých významů a otázek: Co když vidím něco zcela jiného než ostatní? Co je pozorované a co představované? Co je prožívané a co skutečné? A když propojím všechny části, uvidím celek?

Kurátorka: Denisa Václavová, spolupráce Karla Hlaváčková