Co odnést z galerie. Úvodní slovo Pavel Klusák, šéfredaktor
Sláva! Třetí číslo čtvrtletníku Qartal je prvním, které v Galerii hlavního města Prahy připravujeme s vědomím zpřístupněných výstav. Jedenáctého května se expozice mohly po řadě měsíců otevřít návštěvníkům, i když prozatím s omezenou kapacitou. Omezený maximální počet návštěvníků způsobuje občas frontu před vstupem do výstavní síně, u výstavy František Skála a jiné práce se to stalo realitou na řadu dnů. Pro čekající je to zkouška trpělivosti, ale taky to na pohled vypadá působivě: Kulturymilovná společnost vytváří fronty na umění! Jenže teprve až se časem ustálí rytmus post-pandemického života, uvidíme, kde zůstane zájem a jak silný.
Lidé kolem galerií by si pochopitelně přáli, aby návštěvníci pocítili, že jim setkání s uměním chyběla. Žádný racionální důvod to mít nemusí, stačí to vytušit. Stanout před originálními malbami, velkoformátovými zvětšeninami fotek, pocítit v Zámku Troja chlad Rónovy Pevnosti a teplo Ohně Jitky Svobodové: a cítit, že je to skutečné setkání, ne „informace o díle”, jakou může zprostředkovat sebelepší obsah na webu.
Je to zvláštní vztah: uvnitř galerie se odehraje prožitek, který si pak odnášíme s sebou ven: neděje se pak „umění” nakonec z nemalé části venku, když v nás pracuje? V tomto čísle Qartalu o tom uvažuje Petr Fischer. Výtvarník Jan Jedlička projezdil a prochodil řadu krajin, aby je reflektoval rozmanitými, jedinečně využívanými médii: včetně přímého louhování vlastních barevných pigmentů z hornin, které nakopal v Itálii, Irsku nebo Praze. Příroda zavlečená do galerie působí mnoha směry: rovnou nás trochu odmršťuje zpátky do terénu. Protože po setkání s Jedličkou se těžko bráníme úvaze: dokážeme taky takhle uvidět a docenit věčnou proměnu krajiny, mokřady a vysychání, stíny na povrchu a barvy skrytých vrstev?
Vstoupit do nitra galerie prostě občas znamená získat urgentní pozvání ven. Jiné projekty můžou být motivací k cestování za kulturou: V Moravském Krumlově je nově možno zhlédnout Slovanskou epopej Alfonse Muchy. Monumentální dílo, jež je v majetku hlavního města, na sebe přivolalo už tolik sporů a názorů, že je někdy těžké za jejich nánosem spatřit samotnou Muchovu nepopiratelně mistrovskou malbu. Jak dnes vnímat Epopej, k čemu může inspirovat? Na tuto otázku odpovídá na následujících stranách šestice expertů: se sedmým, vrchním restaurátorem Epopeje Tomášem Bergerem, pořídil interview Petr Vizina.
Letní Qartal přináší speciální blok literárního čtení: původní texty od osobností výtvarné scény a také povídky a úvahy o obrazech a sochách. Všechny texty jsou původní: jsme vděční jejich autorkám a autorům, že je můžeme publikovat v premiéře. Stejně jako uměleckým dvojicím Lukáš Jasanský & Martin Polák a David Böhm & Jiří Franta: i oni svěřili tomuto číslu Qartalu materiály dosud nepublikované.
A poslední premiéra: Od června má GHMP novou šéfkurátorku: je jí Helena Musilová. Přečtěte si s ní rozhovor.
Přejeme inspirativní čtení!