Veronika Bromová
Ticho projíždějících tramvají
KF UMPRUM jste začala studovat ke konci osmdesátých let. Cítila jste tehdy, že byste potřebovala svojí tvorbou říkat něco, co jste říkat nemohla?
VB Byly věci, které jsem si tvořila jenom pro sebe, doma, ale myslím, že jsem to nevnímala tak fatálně. Zkrátka jsem to trochu filtrovala a do školy nenosila všechnu svoji práci. Tak jsme to ostatně dělali asi všichni. Výuka byla tehdy dost rigidně zaměřená na vědeckou ilustraci, učili jsme se v podstatě hyperrealisticky kreslit. Náš tehdejší profesor byl komančský páprda v propoceném saku, který vedl dokonale nezáživný monolog. Říkali jsme tomu „ticho projíždějících tramvají“, protože jsme vnímali jen to vrzání dole pod okny na Palachově náměstí.
KF A pak do ticha tramvají přišla revoluce…
VB To bylo někde mezi druhákem a třeťákem, takže jsem byla pořád dost žabec. Pamatuju si, že pro nás před i v průběhu sametky byli obrovskou inspirací starší spolužáci. Denně jsme vídali všechny ty výrazné osobnosti kolem Baletní jednotky Křeč, bratry Cabany, Aleše Najbrta…, ti byli daleko otrkanější a odvážnější.
KF Vy jste se ale museli s příchodem kapitalismu asi taky rychle otrkat. Co se pro vás změnilo nejvíc?
VB Myslím, že se nám všem hlavně výrazně rozjela imaginace, divoce a všemi směry. Pro mě osobně to bylo hlavně v prostředí – komunisticky šedá, vlastně celkem romantická Praha najednou ožila neuvěřitelným množstvím reklam a nových pestrých fasád. Na ulicích se objevovaly barevné plakáty, billboardy kolem ulic a dálnic, všechno svítilo, záplava kýče… Divoký kapitalismus s celou tou reklamkovou estetikou město a jeho okolí úplně ovládl.
KF Reklamní agentury byly ostatně populárním odbytištěm mladých umělců…
VB To ano, reklamky začaly raketově růst a jejich tlak na kreativní lidi sílil. Moje kamarádka pro jednu takovou začala pracovat a přizvala mě k tomu, ale dost záhy jsme obě zjistily, že pro to opravdu nejsme ideální, že jsme tak nějak z jiného světa. Svět reklamy mě zajímal jenom potud, pokud se potkával s mými tématy. Jedním z nich vždycky byla tělesnost, začalo mě oslovovat téma zneužívání ženského těla v reklamě. Ovšem ne takhle přímočaře, chtěla jsem mluvit o lidství, tedy o tom, co je samotným základem, ať se kolem nás děje cokoli.
KF Takže hledáte témata zkrátka spíš kdesi uvnitř než ve vnějších okolnostech?
VB Určitě. Asi nedokážu být nějak prvoplánově angažovaná. Teď jsem si sice na instagram načrtla dvě kresbičky, na nichž berlemi sestřeluju Putina, ale to vnímám spíš jako vedlejší produkt, nadsázku a potřebu relaxace. V běžné tvorbě se rozhodně uchyluju víc k filozofickým, hlubším tématům, k těm vnitřním. Asi je to i tím, že jsem se odjakživa nacházela v kreativním prostředí. Rodiče byli výtvarníci a nafoukli kolem mě bublinu, v níž byla vždycky svoboda. Snad proto jsem všechno vnímala mírněji než ostatní.
KF Svojí vnitřní svobody se tedy držíte i dneska, kdy se doba zase o kousek posunula?
VB Myslím, že ano. Kam se moje tvorba vyvíjí, je zase spíš otázkou mého života než společenských okolností. Přikláním se čím dál víc k přírodním tématům a mytologii, která je paralelní historií lidstva. Snažím se tvořit s přírodními materiály, ačkoliv třeba moje lightboxy a reklamní magie také nemizí. Už skoro patnáct let ale žiju na venkově a ráda pracuju s tím, co je kolem mě. Pokouším se o umění přemýšlet i trochu víc v souvislostech současné environmentální situace…
KF …což je ale velké společenské téma.
VB To je pravda. V dnešní mladé generaci umělců vidím neuvěřitelnou citlivost právě vůči přírodě a celé planetě. Řekla bych, že jsou vnímavější, než jsme byli my. Žijeme teď ve velmi kreativním období, všude je obří příval informací a inspirace, každý něco tvoří. Těžší to mají snad v tom, že je jich víc. Ale to jsou jen takové dojmy z dneška. Lidi mají tendenci pak s odstupem o každé době stejně vytvářet mýty. Devadesátky už tenhle nános mytizace mají taky.
KF Co se o nich tedy dnes dá říct?
VB Třeba že to byla silná a dost zajímavá doba. Obrovský boom všeho, i chyb a špatných věcí. Ale taky to bylo nadechnutí svobody, čirá euforie. Najednou jsme mohli dát všemu úplnou volnost a formulovat a vystavovat, co jsme opravdu chtěli. Na tom měli obrovskou zásluhu kurátoři Karel Srp s Olgou Malou, ti byli pro naši generaci jedněmi ze zásadních postav, měli vizi, všimli si nás a dali nám prostor. Snad tohle všechno na té výstavě bude trochu cítit. Nic bych si od ní nepřála víc.