Zlaté dno, krmná husa, nenasytná hydra
Barbora Kundračíková
„Z toho vyplývá jedna věc, která je bezpochyby nejvýsostnější pravdou skládačky: přes všechno zdání to není hra samotářská: každý úkon, který sestavovatel puzzle provede, už před ním učinil jeho tvůrce; každý dílek, který znovu a znovu bere do ruky, který zkoumá a laská, každá kombinace, kterou znovu a znovu zkouší, každé tápání, každé tušení, každá naděje, každá sklíčenost byly zvoleny, vypočítány, promyšleny někým jiným.“
Georges Perec, Život návod k použití
Když byla v roce 2022 na pražském kongresu ICOM schválena nová definice muzea, důraz byl kladen zejména na udržitelnost a inkluzi: „Muzeum je stálá nezisková instituce ve službách společnosti,“ shodl se výbor i jednotliví členové mezinárodní rady, „která odborně zpracovává, sbírá, konzervuje, interpretuje a vystavuje hmotné i nehmotné dědictví. Muzea jsou otevřená veřejnosti, přístupná a inkluzivní. Podporují a rozvíjejí rozmanitost a udržitelnost, fungují a komunikují eticky, profesionálně a za účasti různých komunit. Nabízejí rozličné podněty pro vzdělávání, potěšení, reflexi a sdílení vědomostí.“ Podpořena tak byla především veřejná role této tradiční instituce jakožto prostoru, v němž se „něco“ děje, přičemž jsou dodržována pravidla a konvence, které jednotlivé aktéry chrání bez ohledu na to, odkud přicházejí, podněcují je ke sdílení a interakci. Uvažme rozdíl oproti definici předchozí, pocházející z poloviny 70. let, která říká: „Muzeum je nezisková, permanentně působící instituce ve službách společnosti a jejího rozvoje, otevřená veřejnosti, která získává, uchovává, odborně zpracovává, zprostředkovává a vystavuje hmotné a nehmotné dědictví lidstva a jeho životního prostředí za účelem vzdělávání, studia a potěšení.“ 1 Nuancím by mohla být – a také byla – věnována pozornost podstatně přesahující rozsah tohoto příspěvku. Co například znamená slovo „rozvoj“, co indikuje záměna pojmů „potěšení“ a „studium“, kde se vzal obrat „komunita“? Jak chápeme „permanenci“, proč klademe tak velký důraz na „interpretaci“, jaký význam připisujeme „rozmanitosti“, proč cítíme potřebu zdůrazňovat morálku? Na čem se shodneme, je, zdá se, jediné, a sice „neziskovost“ – a to přesto, jak velkými objemy prostředků, hodnotami finančními i symbolickými, muzeum operuje.
Jakkoli totiž máme dnes tendenci je chápat v širokém slova smyslu, tj. jako veřejný prostor, respektive soustředit pozornost spíše na vztahy a procesy, které uvnitř něj vznikají, rozvíjejí se a zanikají, jeho pevným základem zůstává i nadále sbírka. Zlaté dno, krmná husa, nenasytná hydra, také ale věčné téma kritického diskurzu, který se osudově napíná a pne mezi esencialismem a materialismem, jednou převažujíc tam, podruhé onde. Tuto okolnost nelze přecenit – ukazuje totiž, že je muzeum od počátku do konce místem střetu: Sbírka nejenže vzniká v čase jakožto dílo nesourodého kolektivu – jako puzzle, o jehož celkové podobě se pouze dohadujeme, archiv, v němž se ztrácíme, anebo album, které subjektivně podmiňujeme – ale také jako výraz interakce protichůdných zájmů globálních, těch estetických, materiálních, socio-politických i ekonomických. Jinak řečeno, navzdory volání po inkluzi a otevřenosti předpokládá sám proces utváření sbírky násilí, a to jak vůči dílu či jeho tvůrci (šetříme!), tak tušené ideji či sociálnímu habitu (učíme!); předpokládá hierarchizaci, vyjednávání, finanční směnu a muzealizaci. Ještě hůře – předpokládá existenci předporozumění, tj. kánonu, přičemž většího nepřítele inkluze, aby člověk pohledal. V kánon můžeme doufat i věřit, můžeme se k němu stavět s odporem i pragmaticky, pokoušet se jej utvářet, ovlivňovat, budovat, můžeme jej devalvovat a odmítat. Ani jedno nebude „správně“ – správné jsou pouze odpovědi ve školních testech a vločky s ovocem na snídani. V dané chvíli ukazuje nicméně právě postoj vůči kánonu vůbec nejlépe to, co si lze o sbírkotvorné činnosti libovolného muzea myslet. Platí přitom, že institucionalizovaná sbírkotvorná činnost se stala ultimátním výrazem kamenného tradicionalismu, byť je sama v permanentním střetu a interakci, vyjednávání a komunikaci, tj. je v dobrém i špatném slova smyslu kompromisní.
Podobně jako příchod na svět, také vstup do muzejní sbírky je traumatický, každý ze zúčastněných se s ním vyrovnává po svém, více či méně nejistě, trapně či bolestně. Klišé prázdného ateliéru, muzealizovaného díla, devalvované či neúplné sbírky nás obchází dnes a denně, umělcům láme srdce, kurátory straší ve snech a ekonomickým ředitelům působí vrásky na čele. Akviziční proces sám je extrémně náročný, paradoxním způsobem se v něm scházejí priority moderní společnosti, adorace individualismu i kritický přístup k hodnocení, jehož výsledky ovšem neumíme vyjádřit lépe než číslem. Je tím tristnější, čím méně si je veřejnost, respektive její politická reprezentace svými hodnotami jistá a čím méně do jejich smysluplného rozvíjení investuje. Neexistence transparentní státní kulturní politiky, kolísavá správní i ekonomická podpora, pověstná sebestřednost lokálního rybníčku i nedostatek skutečně otevřené a inkluzivní diskuse, již stále častěji nahrazuje preference zaužívaných postupů či osvojování si DIY strategií, také ničemu nepřispívá. Magické spojení „progresivní forma“ přitom kontrastuje s podobně nejasným „rozumným nákupem“, který je z logiky věci násilím největším, o jeho riskantnosti raději pomlčet. Je nicméně důvodem, proč se státní instituce drží v posledních letech tolik zkrátka, byť prostředky doslova prýští všemi neutěsněnými průduchy kolem. A to přesto, že na rozdíl od mnohých svůj majetek s minimálními náklady a takřka nepozorovaně skutečně zhodnocují – jakou cenu za to nicméně samy platí, o tom mimo interní kruhy nikdo neví.
Byť s námi se všemi mává post-pubertální kombo tvořené konceptuálním, performativním, materiálním a edukačním obratem oponujícím mechanismům dehonestovaného pozdního kapitalismu, jehož hlavním produktem je usilovná snaha být – sic – otevřený, inkluzivní, flexibilní a transparentní, nenechme se vláčet vědomím kritické konstruovanosti a efemérnosti kategorií, s nimiž pracujeme! Nenechme se vláčet ani strohou politikou čísel a permanentních kolapsů. Už legendární „chudý sběratel“ přece ve svém manifestu napsal: „Jedinou cenou ve hře o umění je umění. Jediné, co je v umění důležité, je umění. Strávíte-li celý život s nejkrásnějšími a nejušlechtilejšími díly člověka, mohou vám snad napomoci také takovými být.“ 2 Nezbývá než doufat – a otevřeně riskovat.
1 Více zde: [https://icom-czech.mini.icom.museum/icom/definice-muzea/] (cit. 3. 2. 2024)
2 Eugene Schwartz. Confessions Of A Poor Collector. New York 1974, s. 47.
Autorka je odbornou asistentkou na Katedře dějin umění Univerzity Palackého v Olomouci a vedoucí sbírek moderního umění v Muzeu umění Olomouc – Středoevropském fóru (SEFO).