Informace

V roce 1963 byl Galerii hlavního města Prahy svěřen do správy soubor veřejných plastik, které jsou ve vlastnictví hlavního města. Galerie o svěřené plastiky systematicky pečuje a zajišťuje jak běžnou údržbu, tak i rozsáhlé restaurátorské zásahy, které obnovují materiálové i výtvarné kvality exponovaných děl. Soubor svěřených plastik se od roku 1963 částečně proměňoval. Některé veřejné plastiky byly předány do správy městským částem nebo jiným správcům či vlastníkům. V posledních deseti letech se nově do správy GHMP dostávají umělecká díla ve veřejném prostoru Prahy, na která se v dekádách po změně majetkového uspořádání po roce 1990 pozapomnělo a dlouhodobě trpěly absencí jakékoliv péče, protože neměly určeného žádného vlastníka nebo správce. Oddělení se také věnuje výstavní a konzultační činnosti, organizaci veřejných konferencí, pořádání komentovaných prohlídek pro veřejnost či archivací dokumentů o svěřených plastikách.

Soubor veřejné plastiky ve správě Galerie hlavního města Prahy odráží ve svém celku vývoj pražského sochařství od 11. do 21. století. Patří k němu i jedna z nejstarších památek sochařství v Čechách – románský figurální reliéf, původně umístěný při Juditině mostu. Základem souboru jsou však především vynikající barokní sochařské památky. Z bohatého souboru je to například vrcholně barokní konvolut soch a sousoší na Karlově mostě, mytologické plastiky a zahradní vázy Matyáše Bernarda Brauna pro Vrtbovskou zahradu a soubor váz a plastik v zahradě Zámku Troja.

Devatenácté století odráží společensko-historický zájem o národní osobnosti, což vedlo k budování velkých pomníků, jako je například pomník Jana Husa na Staroměstském náměstí, pomník sv. Václava na Václavském náměstí nebo pomník Františka Palackého. Od poloviny 20. století se kromě nově budovaných pomníků válečným obětem a hrdinům začíná uplatňovat i volná plastika ve veřejném prostoru. Největší podporu státu v druhé polovině 20. století mělo umísťování uměleckých děl do nově budovaných urbanistických celků a veřejných budov. Mezi realizacemi v období socialismu se objevují i kvalitní realizace soudobých umělců, které snesou srovnání s vývojem světového sochařství.

Oddělení správy veřejné plastiky vede od roku 1963 archiv restaurátorských zpráv a příslušné dokumentace. Archiv galerie neobsahuje starší historickou dokumentaci svěřených kulturních památek. Archiv restaurátorských zpráv nemá pevně určené otevírací hodiny pro badatele z řad veřejnosti, ale je možné se domluvit na jeho návštěvě.