1 2 3 – 123 let železničního mostu 23. 10. 2024 – 24. 11. 2024
Železniční most, dominanta překlenující Vltavu pod Vyšehradem od Výtoně ke Smíchovu, slaví v roce 2023 přesně 123 let od postavení technicistně řešených oblouků a tratí na starší kamenné pilíře. Expresivní vizualita mostu se tak stala součástí panoramatu městské krajiny a vždy poutala pozornost umělců*kyň a dokumentárních fotografů*ek.
O budoucnosti tohoto technického díla se dnes vedou vášnivé diskuze, na které reagovala Galerie hlavního města Praha výstavou v Kobce 17 na Smíchovské náplavce, kde byly k vidění fotografie Karla Cudlína, fotografie ze sbírek Archivu hlavního města Prahy a kurátorský výběr výtvarných děl ze sbírek GHMP.
„Málokdo z nás si dovede představit pohled směrem k Vyšehradu bez tří oblouků železničního mostu. Tato dnes už technologicky vzácná konstrukce stojí vlastně v ostrém protikladu k přírodní kráse Vyšehradské skály, přesto za 123 let dokonale srostla s tímto prostředím a obohatila svou specifickou estetikou mnohovrstevnatý historický kontext místa. Je mnoho důvodů vzdát hold této památce, která mnohé z nás provází od dětských let a spojujeme s ní osobní i společenskou paměť,” přibližuje unikát železničního mostu Magdalena Juříková, ředitelka Galerie hlavního města Prahy.
Ve vzájemném dialogu představila výstava 1 2 3 – 123 let železničního mostu v komunitním prostoru Kobky 17 na Smíchovské náplavce soubor archivních snímků ze sbírek Archivu hlavního města Prahy, nestranně dokumentujících železniční most od doby stavby jeho oblouků po několik následujících dekád očima dobových často anonymních fotografů, a soubor fotografií Karla Cudlína, který se naopak dívá na tento tolik charakteristický most optikou jeho milovníků. Krom fotografií představí Galerie hlavního města Prahy i jinak nevystavená výtvarná díla z poválečné doby od Josefa Kiliana, Jiřího Chadimy, Dominika Formana a Bedřicha Horálka, které má instituce ve svých sbírkách a kde je železniční most hlavním aktérem.
Vystavený soubor fotografií Karla Cudlína vznikl pro Revolver Revue, která iniciovala akci na podporu petice Nebourat, volající po záchraně mostu. K akci vznikly noviny Revolver Revue s názory řady osobností z kulturní sféry, které poukazují nejen na estetické a architektonické kvality tohoto industriálního skvostu, ale i na jeho sociální a kulturní funkci. Ve spolupráci s Revolver Revue se Galerie hlavního města Prahy postarala o jejich reedici, aby znovu připomněla rozsáhlou anketu, která překvapí širokým spektrem racionálních i emotivních argumentů pro záchranu této unikátní stavby. Dotisk byl k rozebrání na výstavě a několik výtisků je ještě stále k dispozici v GHMP.
Karel Cudlín se řadí k předním českým fotografům, proslavil se především dokumentací politického dění a sociální fotografií. Autor je absolventem katedry fotografie na FAMU a několikrát zvítězil ve významné soutěži Czech Press Photo. Do širšího povědomí vešel hlavně cykly, ve kterých zaznamenal sovětské vojáky opouštějící Československo či životy romských komunit.
Most má své obhájce i odpůrce a veřejná debata stále probíhá. Železnice potřebuje modernizovat a rozšiřovat provoz i kapacitu trati a dlouhodobě neudržovaný most zatím zchátral natolik, že se uvažuje o jeho nahrazení novostavbou. Naproti tomu poměrně velká část odborné i laické veřejnosti volá po jeho restaurování a zachování jeho výrazné siluety v obrazu města. Tato výstava je dalším prostorem k diskuzi a zamyšlení nad jeho osudem a možnostmi jeho revitalizace.
„Případ Železničního mostu zatím ukazuje, jak to vypadá, když z odpovědných míst v drtivé většině znějí plané a mlžné řeči namísto toho, aby se konalo. A skvělá stavba, skvěle spjatá se svou lokací (a tedy bez podstatných ztrát nepřemístitelná), mezitím dál a dál nesmyslně chátrá. Jako by většina lidí na odpovědných místech vskrytu toužebně vyhlížela okamžik, kdy památka bude konečně natolik oslabená, že se slavnostně zbourá. Ideální by pro ně snad bylo, kdyby rovnou, brutálně ponechaná po celá desetiletí bez potřebné péče, spadla sama?” říká Terezie Pokorná, šéfredaktorka Revolver Revue.
K výstavě byl naplánován doprovodný program, který kriticky nahlédl peripetie budoucnosti železničního mostu. Na výstavě pohovořili Pavel Štorch, iniciátor petice proti zbourání železničního mostu, Petr Tej a Marek Kopeč, autoři studie o zachranitelnosti mostu, a Karel Cudlína, který publikum seznámil se svou tvorbou a uměleckých ztvárněním železničního mostu.
„Železniční most pod Vyšehradem není jen technickým dílem, ale živou součástí naší kulturní identity. Oslavujeme 123 let jeho existence a k tomu debatujeme o jeho budoucnosti. Je na nás, abychom zajistili, že jeho příběh bude pokračovat i v dalších generacích. Věřím, že tato výstava tomu pomůže,” říká pražský náměstek pro kulturu, cestovní ruch, výstavnictví, péči o památky, národnostní menšiny a animal welfare JUDr. Jiří Pospíšil.
Událost v Kobce 17 byla organizována ve spolupráci Galerie hlavního města Prahy a Trade Centre Praha, která má pražské náplavky ve své správě. Kobka 17 je multifunkční komunitní a výstavní prostor, kde Galerie hlavního města Prahy pořádá již několikátou výstavu a pokračuje tak v dlouhodobé spolupráci. Výstava vznikla za podpory Revolver Revue a díky zápůjčkám z Archivu hlavního města Prahy.
Petice za zachování a opravu kulturní památky železničního mostu pod Vyšehradem