Adam Novotník a Adam Hudec: Noční můra přetvořena v sen venkovní výstava 10. 3. 2022 – 10. 6. 2022
Životaschopnost a hodnota architektonického díla se často posuzuje podle jeho schopnosti „zůstat čisté”, což vždy spočívá v potlačování všech forem života na jeho povrchu. Právě proto se urbánní povrchy ošetřují nátěry, které zabraňují tvorbě této organické patiny. Cílem site-specific instalace je oslavit tento fenomén biopatiny a odstoupit od zaužívaných principů, kdy město a architektura slouží primárně lidským potřebám potlačujíc ostatní formy života. Ukazuje, že biopatina – tenká vrstva mikroorganismů z řad sinic, řas, hub a mechů usazených na stěnách schodiště Vltavské – má schopnost absorbovat toxické látky z okolního prostředí, například znečišťující zplodiny z blízké pražské Magistrály. Jak by město vypadalo, pokud bychom biogenní růst na architektonických plochách spíše podporovali než potlačovali?
Projekt expanduje z lokality Vltavská a představuje si sousedící pražskou Magistrálu jako habitat biopatiny, která využívá rozsáhlý povrch silničního díla na eliminací jeho negativních vlivů na lokální ekosystém. Evokativní myšlenka přeměny jinak pasivních povrchů Magistrály na aktivní se stává provokací v podobě utopie – přetvoření infra-strukturálního díla na meta strukturální. Noční můra přetvořena v sen, tak jako neustále se tvořící nechtěná a potlačovaná vrstva biopatiny na schodišti Vltavské…
Projekt byl vybrán odbornou porotou k realizaci z otevřené soutěže projektu Galerie Vltavská. Galerie Vltavská vznikla spoluprací Dopravního podniku hlavního města Prahy a Galerie hlavního města Prahy v rámci programu Umění pro město jako prostor pro dočasné umělecké intervence.
Adam Hudec je výzkumník, architekt a aktivista původem ze Slovenska, nicméně dlouhodobě působící ve Vídni. Momentálně pracuje na doktorské práci Epidermitecture na vídeňské Akademii umění, která je jedním z výchozích bodů pro instalaci na Vltavské. Výzkum Adama Hudce je založený na průniku vědy, umění a architektury, kde se interdisciplinarita stala nástrojem na výzkum skrytých nebo ignorovaných anomálií prostředí. Jeho projekty byly mezinárodně publikovány na různých výstavách včetně Bi-City Biennale v Shenzhene a Bienále BIO26 v Ljubjani. Od roku 2019 jsou aktivity Adama Hudce reprezentované v rámci Dust Institutu, výzkumné platformy ve Vídni, kterou spoluzakládal.
Adam Hudec je výzkumník, architekt a aktivista původem ze Slovenska, nicméně dlouhodobě působící ve Vídni. Výzkum Adama Hudce je založený na průniku vědy, umění a architektury, kde se interdisciplinarita stala nástrojem na výzkum skrytých nebo ignorovaných anomálií prostředí. Jeho projekty byly mezinárodně publikovány na různých výstavách včetně Bi-City Biennale v Shenzhene a Bienále BIO26 v Ljubjani. Od roku 2019 jsou aktivity Adama Hudce reprezentované v rámci Dust Institutu, výzkumné platformy ve Vídni, kterou spoluzakládal. Momentálně pracuje na doktorské práci Epidermitecture na vídeňské Akademii umění, která je jedním z výchozích bodů pro instalaci na Vltavské. Projekt Epidermitecture je veden profesorkou architektury Michelle Howard a profesorkou geomikrobiologie Katjou Sterflinger ze stejnojmenné univerzity, která je také autorkou mikroskopických zobrazení biopatiny v instalaci. Teoretické zasazení projektu bylo vypracováno ve spolupráci s kurátorkou Beatrice Zaidenberg.