Dvojník 14. 11. 2025 – 1. 4. 2026
Kurátorka: Kristýna Jirátová
Výstava představí v pestrém výběru výtvarných děl a v kontextu literatury, psychologie, psychiatrie i filosofie fenomén dvojnictví. Téma dvojníka zaměstnává lidskou mysl již od dávných dob starověku, kdy se například v Egyptě kladl velký důraz na zachování kontaktu zemřelého jedince se světem živých, a to buď skrze věrnou podobiznu mrtvého, či dvojníka zemřelého Ká, který zůstával jako jeho zástupce na zemi. S dvojnictvím se v určitém smyslu pojí také příběh Narcise, který se zamiloval do své vlastní podoby.
Typickým příkladem mnohočetnosti osobnosti v literatuře je kniha Roberta Louise Stevensona Podivný případ Dr. Jekylla a pana Hyda. Dorian Gray Oscara Wildea zase díky svému obrazu, který přejímá všechny jeho strázně i stáří, zůstává mladíkem. Když se pak pokouší zničit svůj obraz, zabíjí tím sám sebe. Dvojnictví či rozdvojení osobnosti je také jedním z klíčových témat Dostojevského.
Motiv dvojnictví patří k základním tématům romantické kultury. Romantismus přichází např. s tzv. Rückenfigur, motivem postavy obrácené k divákovi zády. Tento nový typ pozorovatele naznačuje zmnožení diváka, v obraze jako by byl přítomen jeho dvojník či stín, díky němuž se noří do hloubky obrazu (C. D. Friedrich). Přítomností dvojníka diváka se obraz tedy stává jeho druhou realitou, vnitřním světem.
S dvojnictvím ovšem vždy přichází znepokojivá otázka, co je originál a co kopie („realita“ a „virtualita“). Tato skutečnost nabyla obrovské aktuálnosti v současném světě digitálních technologií. Původ termínu virtuální realita lze sledovat až k Antoninu Artaudovi, který jej použil v knize Divadlo a jeho dvojník. Virtuální realitou měl na mysli realitu, ve které charaktery, objekty a obrazy přebírají fantaskní vize interních dramat. V dnešním herním průmyslu má spousta lidí svého avatara, své alter ego. Tato virtuální digitální identita bude čím dál důležitější součástí našich životů a v určitou chvíli bude těžké poznat, jestli mluvíte s člověkem, nebo jeho virtuálním dvojníkem. A co teprve klony…