Zvon ’25 28. 3. 2025 – 14. 9. 2025
Kurátoři: Sandra Baborovská, Martin Netočný; spolupráce Tjaša Pogačar
Výstava si klade za cíl představit vliv herního prostředí na vizualitu nastupující generace umělců a imaginaci budoucích podob lidské civilizace včetně alternativ jejího možného konce.
Jako rámec si kurátoři zvolili vliv herního storytellingu a designu na imaginaci budoucnosti.
Vymezený rámec reaguje na formální možnosti herního storytellingu či renderovacích softwarů, které jsou mladou generací umělců často využívány k vytváření realit popírajících platnou karteziánskou tradici. Toto popření se v samotných dílech často projevuje hybridizací postavy člověka s jinými živočišnými druhy a technologickými extenzemi či vytvářením paralelních mikrokosmů, kde lidští aktéři zcela absentují. Umělecká produkce, která byla po celá staletí silně antropocentrická, se tím dostává do fáze, v níž jí nové prostředky umožňují vytvářet obrazy stojící mimo toto paradigma. I přesto, že popisované strategie využívají současných možností herního designu, jsou jejich ozvuky značně patrné také v produkci autonomního pohyblivého obrazu, zvukových instalací či v objektové tvorbě.